Nieuw onderzoek naar gevaar snelwegreclame

Er komt een onderzoek naar de risico’s van billboards en kunstobjecten langs de weg. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) leiden reclames en dergelijke langs de weg af. Samen met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid wordt nu onderzocht of dat zo is en of dat voor gevaar zorgt. Volgens VVN moet er terughoudender worden omgegaan met reclame-uitingen langs de weg. Vooruitlopend op het onderzoek zegt verkeerspsycholoog Karel Brookhuis van de Rijksuniversiteit Groningen in het AD dat dat voor gevaar zorgt. Het zou hetzelfde werken als afleiding in de auto. “Zelfs handsfree bellen heeft al dezelfde effecten op een bestuurder als drie glazen wijn.” Hij meldt in het AD dat er nog nauwelijks onderzoek is gedaan naar de reclame-effecten op de weggebruiker. „Enkele seconden afleiding kunnen met ons drukke weggebruik grote gevolgen hebben.”
Het Nederlandse onderzoek gaat zeker een jaar duren. Daarna wilde VVN met het ministerie van Verkeer en met de provincies en gemeenten om de tafel. Lokale overheden hebben eigen regels over reclame langs de weg.
Het is complexe materie waar echter internationaal wel degelijk onderzoek naar gedaan is. Eenduidige conclusies zijn echter nog steeds niet getrokken hetgeen niet bijzonder vreemd is aangezien de aandacht op duizend-en-een manieren afgeleid kan worden. NABB zal het blijven volgen.
Links naar artikelen in NABB:
reclame leidt af
bewijs: reclameborden leiden af
Californie overweegt digitale billboards te verbieden
digitale billboards echt niet gevaarlijk?
Link naar artikel in Adformatie (uit 2005):
Rijkswaterstaat pakt snelwegreclame aan

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *