Google verkoopt billboards in Street View

Gephotshopte streetviewfoto van de gevel van de Albert Heijn achter de Dam in Amsterdam. (foto: Robert Buzink)
Google heeft een manier gevonden om geld te verdienen aan zijn plattegrondservice Street View. Het bedrijf gaat bestaande billboards virtueel beplakken met nieuwe advertenties.
Dat blijkt uit een patent dat Google vorige week heeft aangevraagd. Daarin wordt beschreven hoe billboards, posters, borden en gebouwen op de streetviewfoto’s geïdentificeerd worden. Vervolgens worden die ‘beplakt’ met advertenties of wordt er een link achter geplaatst.
Posters
In het voorbeeld dat Google geeft, herkent software de posters en banners op een theatergebouw en vervangt ze door advertenties van actuele voorstellingen. Het theater kan daardoor zijn gevel voortdurend updaten, al zijn de foto’s ervan gedateerd.
Maar ook een gebouw zelf kan als advertentie dienen. Door op de gevel te klikken gaat de gebruiker naar de webpagina van de eigenaar van het gebouw, bijvoorbeeld een winkel.
Veiling
Of naar de website van de concurrent. Want Google wil de advertenties net als zijn reguliere webadvertenties gaan verkopen in een veiling. Daardoor zou de gevel van een Albert Heijn-supermarkt in theorie gehuurd kunnen worden door concurrent Aldi.
Of en hoe Google dat op gaat lossen is niet bekend. Het bedrijf heeft nog niet gereageerd op de bekendmaking van zijn nieuwe patent.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *