Grenoble vervangt billboards door bomen

De Franse stad Grenoble heeft de beslissing genomen om het billboard contract dat gesloten was met JCDecaux niet te verlengen, omdat de inkomsten scherp zouden gaan dalen (het nieuwe contract zou €150.000 per jaar opleveren hetgeen in scherp contrast staat met de huidige inkomsten van €600.000 per jaar).
Tussen januari en april 2015 zullen 326 reclameborden verwijderd worden, waaronder 64 grote billboards. De daling in de inkomsten zou veroorzaakt worden door een daling in de advertentie inkomsten, maar dat wordt niet door JCDecaux bevestigd. Grenoble heeft gemeld dat de daling van de inkomsten voor een deel al gecompenseerd wordt door besparingen op andere gebieden.
De PR machine van de gemeente doet goed werk en geeft een mooie draai aan deze beslissing. De ‘groene’ burgemeester van de stad (Eric Piolle) meldt dat de gemeente de keuze heeft gemaakt om reclame in de openbare ruimte te verwijderen en in plaats daarvan bomen te planten en gemeentelijke informatieborden te plaatsen. De reclamelocaties worden ‘gebieden om de openbare expressie te ontwikkelen’. Nog voor het voorjaar zullen ongeveer 50 jonge bomen worden geplant op de billboard locaties. De gemeente zal ook gratis reclameruimte gaan aanbieden aan lokale culturele en sociale instellingen. De gemeentelijke informatieborden zullen kleiner zijn en worden met name gericht op de voetgangers. Reclame op overig straatmeubilair (zoals abri’s) blijft vooralsnog.
Eric Piolle werd in april 2014 gekozen als burgemeester van Grenoble. Het verbieden van buitenreclame was een van zijn campagne beloftes. Vorig jaar werd Grenoble door het tijdschrift Forbes als vijfde meest innovatieve stad van de wereld uitgeroepen.
Sao Paolo
Het meest aansprekende voorbeeld van het verbieden van reclame in een stad vond in 2006 plaats in Sao Paolo. Deze stad besloot destijds alle vormen van buitenreclame te verbieden. Dit had een enorme impact op de stad; veel adverteerders kozen andere media. Vorig jaar werd buitenreclame wel weer beperkt toegestaan op straatmeubilair.
Minder billboards in Nederland?
Het verbieden van buitenreclame is in Nederland niet aan de orde naar onze mening. De inkomsten zijn voor veel gemeenten belangrijk voor de begroting. Daarbij wordt buitenreclame op een aanzienlijk kleinere schaal toegepast dan in bijvoorbeeld Frankrijk (ter vergelijking: in de stad Toulouse staan al meer billboards dan in heel Nederland).
De inkomsten uit billboards staan in Nederland al een paar jaar onder druk. Het gevolg is dat nieuwe contracten lagere inkomsten opleveren voor gemeenten en tevens plaatsen exploitanten minder billboards dan een paar jaar geleden. De inkomsten uit veel andere buitenreclamevormen blijven echter redelijk stabiel, zodat wij ook verwachten dat het aantal buitenreclame objecten in de openbare ruimte in de komende jaren niet sterk zal gaan dalen.
bronnen: persbericht gemeente Grenoble, NABB desk research

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *