De grootste exploitanten (2009)

,

NABB heeft recent de cijfers aangeschaft van MediaXim die een inzicht geven in de marktverhoudingen. De totale bruto mediabestedingen bedroegen in 2009 ruim € 317 miljoen; bijgaande piechart laat zien hoe de verhoudingen liggen tussen de exploitanten. De grootste twee hebben samen een marktaandeel van 67% (JCDecaux is de grootste, op de voet gevolgd door CBS Outdoor); de nummers 3 (Hillenaar) en 4 (Interbest) zijn ongeveer even groot. Belangrijk om te melden is dat de omzet van indoorreclame, digital outdoor, steigerdoeken, lichtmastreclame, driehoeksborden en allerlei andere ambient vormen (nog) niet meegenomen worden in de analyse. Een trendanalyse is ook nog niet mogelijk aangezien MediaXim niet over historische data beschikt.

Nielsen Media meldt in haar rapport over de bruto mediabestedingen 2009 een totale mediaomzet van € 251 miljoen, waardoor duidelijk is dat de registratie van MediaXim completer lijkt te zijn.
De grootste buitenreclame exploitanten van Nederland zijn vertegenwoordigd in het Platform Buitenreclame Exploitanten. Later dit jaar verwacht het PBE de resultaten te presenteren van het nieuwe buitenreclame onderzoek dat naar verwachting een enorm stap voorwaarts zal betekenen voor deze markt. De exploitanten hebben ook besloten om hun bruto mediagegevens te leveren aan MediaXim, welk bedrijf vorig jaar de concurrentie met Nielsen Media is aangegaan. Onduidelijk is nog of de bruto gegevens van Nielsen Media met betrekking tot buitenreclame nog voldoende waarde zullen hebben, omdat niet alle partijen meer schijnen mee te werken.
Eind mei zal Nielsen Media haar rapport over de netto mediabestedingen publiceren, die een nauwkeuriger beeld geven over de werkelijke bestedingen. Echter data per exploitant komen dan niet beschikbaar.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *