Sint-Petersburg zegt nee tegen buitenreclame

De tweede stad van Rusland, Sint-Petersburg, heeft de beslissing genomen om alle buitenreclame ‘op de grond’ te verbieden. Alle zuilen en panelen zullen verdwijnen, een proces dat enige maanden zal duren. Volgens het ‘city urban improvement plan’ zal de gedwongen verwijdering van het straatmeubilair de toegankelijkheid verbeteren. Reclame via straatmeubilair is ongecontroleerd gegroeid en levert problemen op voor met name voetgangers. De gemeente schat dat er circa 21,000 reclameuitingen geplaatst zijn.

Nog niet eerder hebben we dit soort drastische stappen gezien in Europa, hoewel Moskou ook al stappen ondernomen heeft. In 2006 besloot de Braziliaanse metropool Sao Paolo alle buitenreclame te verwijderen hetgeen inmiddels geleid heeft tot een woud aan lege contructies. Maar volgens de laatste berichten hebben de bewoners positief gereageerd op deze beslissing (NABB heeft hier eerder aandacht aan gegeven).
Dit soort beslissingen wordt vaak genomen als de buitenreclame ongecontroleerd toegelaten is. In steden met een gebalanceerd buitenreclamebeleid zullen dit soort maatregelen meestal niet nodig zijn.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *