Nieuwe abri’s in Hilversum: duurzaam, modern en groen

Vanaf 21 mei tot en met juni worden door heel Hilversum 104 nieuwe abri’s (bushokjes) geplaatst. De nieuwe abri’s zijn duurzaam, groen en modern. De huidige abri’s zijn aan het einde van hun levensduur en moeten worden vervangen. Global Media & Entertainment is de eigenaar en exploitant. Op 27 juni openen wethouder Arno Scheepers (Openbare Ruimte), wethouder Bart Heller (Groen) en de directie van de exploitant de abri’s officieel.

Op de foto is een van de eerste abri’s te zien die geplaatst is. Groene daken, bijenhotels en nieuwe haltepalen worden in de komende weken gerealiseerd.

Circulair en modern

De nieuwe abri’s zijn gemaakt van staal, glas en beton. Dat zijn materialen die goed te recyclen zijn. De abri’s kunnen volledig worden hergebruikt en ze zijn modulair ontworpen, waardoor veel onderdelen op locatie te vervangen zijn. Negen abri’s krijgen digitale reclameschermen en vijf abri’s krijgen een digitaal informatiepaneel. Deze abri’s zijn naar verwachting in juli klaar, afhankelijk van wanneer de stroomaansluitingen door Liander worden opgeleverd.

Arno Scheepers, wethouder Openbare Ruimte: “Ik ben blij dat er deze week gestart is met het plaatsen van deze eigentijdse, duurzame en groene abri’s die goed in onze openbare ruimte passen en ook nog eens extra communicatiemogelijkheden bieden.”

Groene abri’s dragen bij aan biodiversiteit

Alle nieuwe abri’s krijgen een groen dak. De plantjes op elke abri passen bij het gebied waar de abri staat. Bijvoorbeeld een klaproos in een gebied waar vroeger akkers waren en deze plant van nature voorkomt. Bij veertien abri’s komen er planten in de wand en bij dertig abri’s komt er een bijenhotel op het dak. Zo bieden de abri’s bijen en andere insecten een plek om zich voort te planten en te overleven. En dat draagt bij aan de biodiversiteit in Hilversum.

Bart Heller, wethouder programma Groen: “De nieuwe abri’s laten zien dat je ook met kleine maatregelen een bijdrage kan leveren aan de leefomstandigheden van dieren in de stad. En als je dan zo’n kleine maatregel 104 keer uitvoert maak je ineens meters.”

Tijdloos design

Global Media & Entertainment plaatst de abri’s en is verantwoordelijk voor beheer, onderhoud, schadeherstel en exploitatie. Na een aanbestedingsprocedure is de opdracht voor nieuwe abri’s opnieuw aan hen gegund. Ook de abri’s die nu worden vervangen werden door hen beheerd. Gemeente Hilversum heeft alle inschrijvers bij de aanbesteding uitgedaagd om aandacht te geven aan het ontwerp, duurzaamheid en biodiversiteit.

Marieke Kattenpoel, Operations Director Global Media & Entertainment: “Wij zijn enorm trots om ook de komende jaren exploitant in Hilversum te zijn. De abri die wij momenteel aan het plaatsen zijn, neemt het stokje over van de welbekende Dudok variant. De nieuwe abri draagt bij aan een groenere openbare ruimte en is met haar tijdloze design, zeer passend in de prachtige gemeente Hilversum.”

Oude abri’s worden gerecycled

De huidige abri’s zijn in 2006 geplaatst door Global Media & Entertainment. Deze abri’s zijn toen speciaal ontworpen voor Hilversum met stijlelementen van Dudok. Zij zijn eigenaar van deze abri’s en nemen het recyclen van de abri’s voor hun rekening.

Bron: persbericht gemeente Hilversum

De aanbestedingsprocedure is door NABB begeleid.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *