Minder steigerreclame in Amsterdam-Centrum?

Het dagelijks bestuur van de stad Amsterdam vindt dat steigerreclame soms te bepalend is voor het straatbeeld. De uitingen in het centrum moet soberder. Een versobering zou ook passen met het oog op de nominatie van de zeventiende-eeuwse grachtengordel voor de Lijst van het Werelderfgoed van Unesco. past. Rond de Dam en de grachten wordt om die reden zelfs een een verbod van reclame op steigerdoeken voorgesteld.
Bronnen: Het Parool/Adformatie Online

Zolang het niet op een te dominante manier is, blijft steigerdoekreclame elders in het centrum wel toegestaan. Het stadsdeelbestuur vindt dit belangrijk, omdat reclame een instrument is waarmee eigenaren gestimuleerd worden hun pand op te knappen.
Om de reclame soberder te maken stelt het bestuur een aantal maatregelen voor. Zo mag maar de helft van het steigerdoek reclame zijn, de rest van het doek moet een façadeopdruk als achtergrond hebben. Daarnaast mag het steigerdoek alleen de feitelijke bouw of verbouwperiode blijven hangen. Ook moet op het doek de datum worden vermeld tot wanneer de reclame mag blijven hangen. Tot slot moeten reclameaanbieders gebruikers van een pand informeren als er steigerdoekreclame wordt aangebracht.
Het is de derde keer dat er door het bestuur versoberingsvoorstellen worden gedaan. Dat was in 2006 en 2008 ook het geval. Verdeeldheid tussen de partijen was de oorzaak dat die voorstellen de deelraad uiteindelijk niet haalden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *