Innovatieve ParkShuttle abri in Capelle aan den IJssel

In de gemeente Capelle aan den IJssel is metrostation ‘Kralingse Zoom’ rechtstreeks verbonden met de bedrijvenparken ‘Rivium’en ‘Fascinatio’, middels zes volautomatische en onbemande busjes van Connexxion. De lijn is voorzien van 5 zeer innovatieve halteplaatsen voor de reizigers. De strakke, moderne abri’s zijn ontwikkeld en geproduceerd door Outdoor Furniture Nederland, naar een ontwerp van IPV Delft.
image
Uit het persbericht van OFN:
De busjes rijden niet op rails, maar worden gestuurd door sensoren in het wegdek. De reiziger roept het busje met de oproepknop op de haltezuil een drukknop bij de halte. Banken zijn niet nodig, het busje komt binnen de 6 minuten!
De abri’s zijn opgebouwd via een modulair systeem met vrijhangende glaspanelen zowel voor het dak als voor de achterwand. De luchtblauwe ruiten zijn via een ingenieus systeem slechts aan één zijde in de stalen staanders geklemd. In de daken zijn de panelen verbonden door koppelstroken om zo de inval van regen te voorkomen.
De vormgeving van deze aluminiumkleurige staanders in combinatie met de vrijhangende blauwe glaspanelen geven het geheel een zeer moderne high-tech uitstraling. De strakke aluminium zitsteunen bieden een rustpunt aan de reiziger, en trekken de lijn van de hekwerken mooi door. Hekwerken die uit veiligheidsoverwegingen langs de gehele route van de busjes zijn geplaatst.
Het geheel wordt gecomplementeerd door een aluminiumkleurige afvalbak en uiteraard de in stijl uitgevoerde haltezuil, waar overigens op een digitaal display de wachttijd te lezen is. De halteplaatsen zien er strak en mooi uit, en geven het prestigieuze project een moderne en verzorgde uitstraling.
image
Opmerkelijk aan deze abri’s is ook de situering. De abri’s staan namelijk met de rug naar de busbaan. Een opening in de achterwand van de abri vormt zo de instapplaats. De speciale vormgeving van de dakgoot ter plekke van deze vangt netjes het regenwater op. Redenen voor deze omgedraaide plaatsing waren de op deze plek veel voorkomende wind uit het zuidwesten en de veiligheidsoverweging om de barrière tussen busbaan en openbare weg door te trekken. De abri zelf is nu afscheiding tussen busbaan en perron.
En voor nog meer nieuws zorgen OFN en IPV-Delft door ontwerp en plaatsing van een schaduwplek voor de busjes. Deze abri past geheel in de lijn van de ParkShuttle en is voorzien van dezelfde stalen staanders, nu echter verbonden door stalen lamellen. Hierdoor geeft de abri voldoende schaduw aan een busje in stand-by, maar houdt toch het open karakter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *