Hi-tech Citybeacons geven Eindhoven digitale voorsprong in straatmeubilair

Vanaf begin 2016 zal in het centrum van Eindhoven een nieuwe generatie intelligent straatmeubilair geplaatst gaan worden: Citybeacons. Deze circa 4 meter hoge ‘stadsbakens’ verbinden veiligheid, informatie en communicatie via een intelligent platform met de bewoners, bezoekers en ondernemers van de stad. De Citybeacons zijn een vervanging van de reclame-informatie vitrines (mupi’s) die tot voor een paar jaar geleden in het stadscentrum stonden.
Met de komst van 15-25 Citybeacons in het stadscentrum van Eindhoven krijgen bewoners, bezoekers en ondernemers via het digitale platform toegang tot een aantal digitale en interactieve functionaliteiten.
Het idee voor Citybeacon komt voort uit de huidige wildgroei in de fysieke infrastructuur van een stad. In elke stad bevinden zich camera’s, informatieborden, bewegwijzeringsborden, antennes, advertentieruimten en videoschermen. De verschillende functies van deze voorzieningen worden samengebracht door de plaatsing van de Citybeacons.Citybeacon levert functionaliteiten op het gebied van veiligheid, communicatie en informatie:
Een digitaal scherm op ooghoogte met:

  • interactieve plattegronden met stadsinformatie en -routing
  • stadspromotie
  • evenementen info
  • social media
  • interactie: via de zuil en via smartphone
  • digitaal notitiebord

Twee digitale schermen (op circa 3 meter hoogte):

  • reclame (exploitatie door Citybeacon)
  • city marketing uit de koker van EHV365 (evenementen)
  • amber-alerts

Algemene functionaliteiten van de CityBeacon:

  • een sterke wifi-zendmast
  • observatiecamera’s:
    • crowd control
    • cameratoezicht
    • metingen van passantenaantallen
  • milieumetingen (bv luchtkwaliteit)
  • straatverlichting

De Citybeacon is ontwikkeld door een nieuwe Nederlands startup. De oprichter Arthur van de Poll nam in 2012 deel aan de tender van de stad New York voor de vervanging van 10.000 telefooncellen. Hoewel Citybeacon niet won, is het product verder ontwikkeld en gereedgemaakt voor een grootscheepse (inter)nationale introductie. Het initiatief in Nederland voor dit project lag bij de city marketing organisatie Eindhoven365. Richard Ponjee, manager out-of-home marketing bij Eindhoven365 noemt het “een communicatieve aanwinst voor de stad, een unieke kans om de stad op een intelligente manier te ontdekken”.
De Citybeacons worden (afhankelijk van de vergunningen en beschikbare infrastructuur) vanaf begin 2016 geplaatst op verschillende locaties in het stadscentrum van Eindhoven. Vervolgprojecten ziet Richard Ponjee in gebieden als Strijp-S en winkelcentrum Woensel.
Voor de plaatsing, het onderhoud en het beheer van de Citybeacons wordt samengewerkt met Outdoor Furniture Nederland (OFN).
Het Citybeacon platform is ook toegankelijk voor externe partijen. Steden kunnen elkaar onderling voorzien van relevante stadsinformatie. Citybeacons genereren gebruikersdata zoals luchtkwaliteit, verkeersinfo, social media gegevens en bijvoorbeeld bezoekersaantallen. Het platform biedt maatschappelijke functionaliteiten zoals het versturen van (publieks)boodschappen, het faciliteren van een stadstocht of diverse spelelementen die aansluiten op een evenement.
Citybeacon meldt dat na Eindhoven meerdere (inter)nationale steden volgen die gebruik gaan maken van de stadsbakens. Per stad kan gekozen worden welke functionaliteiten operationeel moeten zijn. Daarnaast werkt het platform als distributiepunt voor samenwerking met content providers en creatieve community die kunnen inspelen op de kansen en mogelijkheden van dit stadsbaken.
 
 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *