Green Wall & Buitenreclame

Wat is een ‘Green Wall’? Letterlijk vertaald in het Nederlands ‘groene wal’, ook wel bekend onder de namen living walls, green facades, eco-walls. In de praktijk zijn het frames die aan gebouwen of andere constructies gemonteerd zijn of vrijstaand waarop natuurlijke vegetatie aangebracht wordt.

De vegetatie zorgt onder meer voor:
• breken het stedelijk landschap van beton, glas en staal;
• het verbeteren van de thermische prestaties van een gebouw door het creëren van schaduw en een luchtruimte tussen de planten en het gebouw;
• verminderen van kooldioxide;
• beperken overtollig regenwater;
• vermindert warmte en geluid.
En aangezien thermische prestaties en een energiebesparend ontwerp niet zichtbaar zijn voor het publiek, zijn groene muren een manier voor gebouweigenaren hun groene geloofsbrieven adverteren.
Het concept van de Green Walls is niet nieuw (de hangende tuinen van Babylon, 600BC), maar zien we in de Nederlandse openbare ruimte nog niet veel terug. Zeker niet in combinatie met buitenreclame, waar we op bijgaande foto’s uit Londen een mooi beeld krijgen van de combinatie. De eerste foto laat een prachtig digitaal scherm van Ocean Outdoor zien dat geplaatst is bij het Westfield winkelcentrum. De onderste oto geeft een indruk van een traditioneel billboard omgeven door de Green Wall.
Een mooi groen idee voor exploitanten en gemeenten?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *