Digitaal folders uitdelen in winkelstraten

Winkelketens en promotieteams gaan binnenkort digitaal ‘folders uitdelen’, via de infraroodoogjes van mobiele telefoons. Het Arnhems bedrijf Pinkeye nam daarvoor een licentie op een Engelse technologie (Hypertag). Een paar weken geleden meldden wij op NABB.nl al over een project van JCDecaux en Nokia, waarbij in de abri een beltoon van Kane gedownload kon worden via infrarood. Er is niet gekozen voor een bluetooth verbinding, omdat de kans anders aanwezig is dat de verbinding ook gebruikt wordt voor spam (ongewenste berichten).
image
Binnenkort gaan ook promotieteams op straat dit soort digitale reclame aanbieden. Hot Networkz, gespecialiseerd in promotieteammarketing, heeft met Pinkeye een exclusieve overeenkomst gesloten voor vier maanden. Ze hebben al een aantal klanten die van de Hypertag gebruik wil gaan maken. De Hypertag is een innovatieve manier om met een draagbare elektronische chip via de mobiele telefoon direct toegang te krijgen tot bijvoorbeeld digitale flyers, ringtones, games, visitekaartjes, filmtrailers en kortingsbonnen. Deze kunnen vervolgens gratis worden gedownload.
Pinkeye meldt dat een van de reden daarvoor is dat steeds meer gemeentes de papieren overlast van folders beu zijn en in het openbaar folders uitdelen verbieden.

In de Telegraaf van woensdag 11 januari werd daarover het volgende gemeld:
“De ergernis rond flyers en folders in winkelstraten neemt enorm toe. Steeds meer gemeenten verbieden het leuren met reclamefolders daarom of ontmoedigen het.
Zo zijn de papieren folders van restaurants, liefdadigheidsinstellingen en verkopers in de Groningse winkelstraten verboden en ook Utrecht werd aan een aanscherping van het beleid. ,,We krijgen daarnaast steeds meer vragen van gemeenten hoe ze het uitdelen van reclamefolders of politieke pamfletten kunnen tegengaan”, zegt Arjen Konijnenberg van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
De roep om aanpak van burgers en gemeenten is zelfs zo groot, dat de VNG nu overweegt een standaard verordening te schrijven voor een verbod op het uitdelen van folders in winkelgebieden, die gemeenten dan panklaar kunnen overnemen.
Ook de promotiebedrijven zelf merken dat gemeenten zinnen op aanpak van de papierberg. ,,Sinds een half jaar is het ook heel moeilijk om in Amsterdam nog toestemming te krijgen voor het uitdelen van flyers”, zegt Ricardo van Loenen van Hot Networkz, een bedrijf dat onder andere promotieteams inzet voor CNV Dienstenbond, Connexxion en IBM.
Samen met het Arnhems Pinkeye kwamen ze daarom met een alternatief, de hypertag. Een apparaatje dat binnen luttele seconden gratis informatie als tegoedbonnen, ringtones, routebeschrijvingen en productgegevens stuurt naar mobiele telefoons.
,,Het werkt heel simpel. Vrijwel iedere telefoon heeft infrarood. Als een geïnteresseerd persoon de telefoon dan bij de hypertag houdt, kan die zonder kosten de informatie krijgen”, zegt Dinto Hazel van Pinkeye. ,,De hypertag kan het promoteam gewoon om de nek dragen.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *