City Marketing financieren met (onder meer) buitenreclame

Steeds meer gemeenten in Nederland willen zichzelf beter op de kaart zetten; dat geldt niet alleen voor de grotere steden, maar tegenwoordig ook voor de middelgrote gemeenten. BN DeStem meldt dat Bergen op Zoom (circa 53.000 inwoners) met een forse inspanning in citymarketing ervoor wil gaan zorgen dat de lokale economie minder kwetsbaar wordt, het aantal inwoners toeneemt en meer toeristen de stad en omgeving weten te vinden. En dat kost vanzelfsprekend geld. Onder meer hogere opbrengsten uit buitenreclame zullen gebruikt gaan worden – althans dat is het plan.

Niet alleen advertenties, reclamespotjes en slogans moeten daaraan bijdragen. De stad moet ook op andere manieren worden ‘verkocht’, vindt het gemeentebestuur.
Op woongebied betekent dat bijvoorbeeld: promotieactiviteiten op woonbeurzen elders of tijdens evenementen in eigen stad. Ook een hbo in de stad en meer regelingen voor starters moeten het aantrekkelijker maken om in Bergen op Zoom te gaan of te blijven wonen.
Om de lokale economie minder afhankelijk te maken van enkele grote industriële en logistieke spelers, wil de gemeente kleine bedrijven werven en startende (of doorstartende) ondernemers steunen.
En ook als toeristische trekpleister zou Bergen bekender moeten worden. Meer dagjesmensen is één doel, aanspreken van meer doelgroepen dan alleen 55-plussers een ander. Om dat laatste te bereiken zouden nieuwe voorzieningen nodig zijn, zoals een watersportboulevard, speelbos en discotheek.
Als het aan burgemeester en wethouders ligt, trekt de gemeente er daarom jaarlijks 835.000 euro voor uit. Meer dan de helft daarvan komt uit een kleine opslag die bedrijven bij aankoop van bouwgrond betalen (drie euro per vierkante meter). Nog eens anderhalve ton komt uit Indumij, een fonds dat ooit is opgericht om bedrijven aan te trekken. Ook reclameborden rond lantaarnpalen brengen geld binnen (65.000 euro per jaar). En nog eens anderhalve ton staat al voor dit doel gereserveerd.
De gemeenteraad van Bergen op Zoom buigt zich nog deze maand over de plannen. De plaatselijke politiek kan dan ook nog besluiten om de plannen minder ambitieus te maken (door zowel budget als activiteiten te schrappen), of juist nog hoger in te zetten. In dat laatste geval moet er geld uit de gemeentelijke spaarpot bij.
Bron: BN DESTEM

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *