Buitenreclame groeide in 2024 met 8% tot € 302 miljoen
Brancheorganisatie Outreach meldt dat het jaar 2024 door de Out of Home-markt (OOH) afgesloten is met een groei van 8% waardoor de omzet uitkwam op een recordhoogte van € 302 miljoen. Dat is ruim € 23 miljoen meer dan in het jaar ervoor. De groei van de markt komt bijna geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame (+14%). De traditionele vormen zagen de omzet met 2% toenemen.
Hoewel het hele jaar een groei liet zien van 8%, bleef in het vierde kwartaal de omzet gelijk. In 2023 vonden in het vierde kwartaal verkiezingen plaats, waarin veel geadverteerd werd door politieke partijen.
Over de lange termijn is te zien dat de OOH-markt flink is hersteld na de coronadip in 2020. De bestedingen zijn inmiddels meer dan verdubbeld. Een tweede ontwikkeling is de opmars van digitaal, die in de periode 2020-2024 is verdrievoudigd met inmiddels een aandeel van 57%.
Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en CEO van JCDecaux, komt de groei van de bestedingen vooral door de verdere professionalisering en digitalisering van de OOH-markt. “Adverteerders ontdekken steeds meer de mogelijkheden van digitaal op straat en massabereik in openbare ruimte. De digitale transitie is daar in volle gang en creëert steeds weer nieuwe mogelijkheden. Het bereik wordt nauwkeurig in kaart gebracht door BRO Next, dat we in het voorjaar van 2024 aan de markt hebben gepresenteerd.”
Nieuw in de tellingen voor de OOH-markt is de ontwikkeling van het aantal schermen (digitaal) en vlakken (traditioneel). Door Outreach worden circa 93.000 schermen en vlakken geregistreerd Wij (NABB) merken hierbij op dat niet alle vormen van buitenreclame door Outreach in kaart gebracht worden (zoals circa 18.000 A0-reclamedisplays en 10.000 lichtmastreclames).
Het merendeel van het aantal schermen en vlakken is kleiner dan twee vierkante meter (80.000), waarvan op dit moment 10.000 digitaal zijn. Outreach meldt dat het aantal schermen en vlakken in 2024 min of meer gelijk is gebleven, maar er is wel sprake van een vervanging van traditioneel (met een afname van 2% van het aantal vlakken) naar digitaal, waar 17% meer schermen zijn geteld.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!