Volvo heeft primeur met slimme verlichting in Abri

volvo-jcd
Zweden zijn innovatief, zo luidt het credo van Volvo. Dat bewijst Volvo door automobilisten als één van de eersten de mogelijkheid te bieden om permanent met groot licht te rijden, zonder de bestuurders van andere voertuigen te verblinden. Dat Zweden ook inventief zijn, blijkt wel uit het feit dat het Volvo gelukt is om deze vernieuwende techniek te demonstreren in Abri’s en Mupi’s® op toplocaties. Het is voor het eerst in Nederland dat dermate geavanceerde ‘slimme’ lichttechnieken in een buitenreclamecampagne zijn toegepast.
De consument kan tot en met 27 november op vijf drukbezochte stadslocaties zelf ervaren hoe de ‘slimme verlichting’ van Volvo werkt. De posterkast van de Abri’s en Mupi’s® is omgebouwd naar een schaalmodel van de voorzijde van de Volvo XC60. Net zoals in het echt, schijnt het Permanent Adaptief Grootlicht voortdurend, maar wordt met een camera bepaald welk deel van de lichtbundel moet worden verduisterd. Waar de voorbijgangers zich ook bevinden, niemand wordt verblind door het sterke licht. Hiermee wordt een accurate weergave gegeven van de werking van dit ingenieuze mechanisme.
Volvo is al decennia lang een voorloper in de ontwikkeling van technieken die autorijden veiliger maken. Deze innovatie van Volvo is bedoeld om de veiligheid in onverlichte gebieden te vergroten en het rijden in de nacht comfortabeler te maken.
Het Permanent Adaptief Grootlicht maakt gebruik van de reeds bestaande camera voor de achteruitkijkspiegel die wordt gebruikt voor Volvo’s unieke Collision Warning met full autobrake en pedestrian & cyclist detection systeem. Het detecteringsysteem lokaliseert andere voertuigen en bepaalt welk deel binnen de groot lichtbundel verduisterd moet worden. De technologie is zo accuraat dat het frame rondom het andere voertuig met een precisie van 1.5° wordt verduisterd.  De besturingsunit weerlegt de informatie richting een ingenieuze projector module die in de koplamp is geïntegreerd. Een kleine cilinder met daarin metalen deeltjes van verschillende formaten verduistert het frame met absolute precisie. Deze techniek is sinds voorjaar 2013 beschikbaar op de Volvo S60, V60 en XC60.
De interactieve Spectaculars zijn nog tot en met woensdag 27 november te zien op de volgende locaties: Nieuwezijds Voorburgwal (t.o. Magna Plaza) in Amsterdam, de Grote Markt in Groningen, de Gevers Deynootweg (t.o. Holland Casino), de Lange Elizabethstraat in Utrecht en de Pauwstraat in Arnhem. Ze maken deel uit van een brede campagne, die onder meer bestaat uit radio, social media, online bannering, films op YouTube, print en buitenreclame. Binnen het thema ‘Zweden zijn…’ worden innovatieve features van Volvo voor het voetlicht gebracht.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *