‘Rare reclameborden’ langs de weg moeten worden uitgebannen

Vreemde (reclame)borden langs de weg kunnen bestuurders te veel afleiden en moeten daarom worden uitgebannen. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) dinsdag aan de Tweede Kamer. Ze komt daarmee tegemoet aan vragen die SP-Kamerlid Farshad Bashir stelde over een mysterieus reclamebord dat langs de snelweg A4 bij Leiderdorp stond.
Langs die weg stond een bord met witte en zwarte vlakken. Het betrof een zogenoemde qr-code, een soort streepjescode. Om de code te ontcijferen moesten automobilisten al rijdend hun smartphone pakken. Dat mobieltje ontrafelde de code. Nadat die was ingescand, werd duidelijk dat het bord van een projectontwikkelaar (Bohemen) was die een ontwerpwedstrijd had uitgeschreven. De code leidde naar de spelregels van de wedstrijd. Naast de locatie waar Ikea zijn zinnen op een nieuw filiaal heeft gezet.

De SP’er vindt het bord te gevaarlijk en Schultz is het met hem eens. De VVD-bewindsvrouw werd destijds door Bashir gevraagd het bord te laten verwijderen. Dat kon zij niet, omdat die bevoegdheid ligt bij de gemeente Leiderdorp. ‘Desondanks heb ik de eigenaar van het bord, ontwikkelaar Bohemen, bereid gevonden om het bord te verwijderen’, schrijft zij.
Ze vult aan dat haar ministerie werkt aan een ‘beleidskader afleiding’. ‘Dit kader beschrijft criteria om van (geplande) objecten langs auto(snel)wegen vast te stellen of zij de verkeersveiligheid negatief kunnen beïnvloeden’, legt de minister uit. Ze denkt daarbij niet alleen aan vreemde borden, maar ook aan bijzondere gebouwen, windturbines en kunstobjecten. Ze verwacht het kader voor de zomer vast te stellen.
Zie onderstaand een foto van een reclamebord dat langs de A20 geplaatst is. We zien de laatste tijd steeds meer van dit soort borden langs snelwegen verschijnen. Afleidend?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *