Netto Out-of-Home 2009: -/- 9,4%

Bron: Mediaonderzoek.nl
Binnenkort publiceert Nielsen het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2009; op NABB zullen we zodra de gedetailleerde cijfers bekend worden meer aandacht hieraan besteden.
De netto mediabestedingen aan out of home daalden met 9,4%. De bestedingen aan abri’s, de grootste categorie binnen dit mediumtype, namen af met 5,3%. Bij billboards bedroeg de daling 18% en bij vervoer 44,6%. Alleen de categorie overig (o.a. masten) nam toe: + 5,6%.
De netto mediabestedingen zijn in 2009 met 12,4% gedaald tot ruim € 4,9 miljard. Onder invloed van de economische crisis hadden alle mediumtypen te maken met afnemende advertentie-inkomsten. Alleen internet noteerde nog een kleine groei. De printmedia werden het hardst getroffen. Als enige mediumtype zag internet de netto mediabestedingen toenemen: + 1,9%. Die groei voor internet is wel fors lager dan in 2007 en 2008 toen nog respectievelijk +29,7% en +9,7% genoteerd werd. Binnen internet bleven de bestedingen aan display advertising op hetzelfde niveau als vorig jaar, bij de overige vormen was er sprake van stijging: search + 2,5%, classifieds + 1,7% en overig (o.a. email, mobile en ingame advertising) + 4,2

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *