Nederlandse Energie Maatschappij maakt reclame op auto’s

Reclame maken op auto’s is een concept dat blijkbaar toch steeds weer ondernemers weet te interesseren; eerder meldden wij op NABB al over de initiatieven ‘geldopwielen’, ‘HOPR’ en Rearwindowmedia.com. Het bedrijf ‘Reclame Rijden Nederland’ pakt het nog groter en professioneler aan zoals blijkt uit hun samenwerking met de Nederlandse Energie Maatschappij. Consumenten kunnen tegen een vergoeding een advertentie op hun voertuig laten bevestigen. 28% van de geselecteerde respondenten is klant geworden.

De uitdaging voor Reclame Rijden Nederland was dat de adverteerder wilde dat de reclamerijders die met het vinyl op de achterruit zouden gaan rijden al klant zouden zijn bij de Nederlandse Energie Maatschappij of door middel van deze campagne nieuwe klant wilden worden. Via deze laatste wens kreeg de campagne meteen een direct respons effect. Uit bet bestand van 3.500 auto’s is een selectie gemaakt, onder meer op basis van regio, kleur van de auto en het aantal gereden kilometers. De vergoeding voor het rijden met reclame bedroeg € 100,-. Nieuwe klant van de NEM ontvingen nog eens extra € 75,-. Uiteindelijk is gebleken dat ruim 28% van de respons nieuwe klant is geworden(en 72% dus al klant was bij de NEM).
De reacties van de reclamedragers waren zeer positief. Er is duidelijk sprake van betrokkenheid van de reclamerijder bij het product. Dit wordt nog eens versterkt door reacties uit de omgeving van de reclamedrager. Mond-tot-mond reclame is een belangrijk component gebleken. De reclamedragers (lees: consumenten) zijn veel in gesprek geweest over de reclame met vrienden, familie, buren, sportvereniging, collega’s etc etc). Daarnaast hebben de reclamedragers veel reacties gehad tijdens het rijden of in de file. Voor de reclamerijder is het feit dat er iets kan worden verdiend zonder hiervoor iets te doen is uiteraard het meest interessant.
Over Reclame Rijden Nederland:
Het concept van Reclame Rijden Nederland verbindt consumenten en adverteerders direct met elkaar. Er wordt niet alleen een reclameboodschap overgebracht, maar met de rijdende consument ook een directe nieuwe relatie tot stand gebracht. De adverteerder heeft namelijk een keus. Zij kan namelijk, in plaats van een vergoeding, direct haar product aanbieden aan de leden van Reclame Rijden Nederland. De adverteerder kan hierin zelf zo creatief zijn als hij wil. Denk aan bijvoorbeeld het aanbieden van hotelkamers, abonnementen, dagjes uit, korting op audio- of videoapparatuur etc. etc. Reclamerijders die ingaan op het aanbod gaan vervolgens met de opvallende reclame rondrijden. De adverteerder bepaald in zekere mate dus haar eigen succes waarbij de baten ditmaal vóór de kosten uitgaan. Daar waar de consument doorgaans negatief tegenover reclame staat is hier een duidelijke positieve wending merkbaar. De betrokkenheid van de consument bij een product of dienst wordt duidelijk vergroot. De attentiewaarde van deze manier van adverteren is hoog. De consument reageert doorgaans verrast wanneer zij een dergelijke advertentie in het blikveld krijgt, in plaats van lichtelijk geïrriteerd wat bij de huidige media (krant, tv) vaak het geval is. Bovendien is het bereik per auto hoog. Minimaal 80.000 contactmomenten per auto per minimum advertentieperiode van 4 weken. Volgens Reclame Rijden Nederland.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *