Hoe kijkt men naar een reclameposter?

Centercom, de specialist in het bereiken van shoppers, en onderzoeksbureau Validators hebben donderdag 24 september 2010 de onderzoeksresultaten naar de impact van Retailsigns (verlichte 2m2 panelen) in de supermarkt bekend gemaakt. Doel was te achterhalen hoe er gekeken wordt naar reclameposters in het algemeen en hoe je met je reclameposter een verschil kunt maken. Handige tips:

De resultaten van dit eyetracking-onderzoek zijn opvallend en samen te vatten in acht aandachtspunten voor het ontwerpen van een effectieve reclameposter:
1. Communiceer een duidelijke boodschap.
2. Contrast en kleurgebruik zorgen ervoor dat niet alleen de poster opvalt, maar ook dat specifieke elementen meer aandacht trekken op de uiting.
3. Gezichten van mensen (of dieren) trekken de aandacht.
4. Door middel van het gebruik van vectoren kun je het kijkgedrag sturen.
5. Ruim 1,3 miljoen Nederlanders (waaronder het merendeel mannen) hebben een afwijking voor het zien van kleuren. Pas dus op met combinaties van de kleuren rood en groen.
6. De uiting wordt sneller herkend wanneer er consequent gebruik gemaakt wordt van een vaste kleur, opmaak of herkenbare elementen.
7. Houd rekening met je omgeving.
8. Gebruik visuals als associatie met je merk.
Olivier Slot, algemeen directeur Centercom, reageert: “Centercom wil meer dan alleen een buitenreclame-exploitant zijn, en haar klanten graag voorzien van goed advies. Dit onderzoek past in deze gedachte. Door inzicht te krijgen in hoe er naar reclameposters gekeken wordt, kunnen wij samen met onze klanten campagnes nog succesvoller maken.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *