Bijenhotel (in een reclamemast) in Utrecht

Na een mede door NABB begeleidde aanbesteding selecteerde de gemeente Utrecht in 2018 Ocean Outdoor Nederland als exploitant van een nieuwe reclamemast langs de A2 (ter hoogte van The Wall). De komst van de reclamemast is ook aangegrepen om een mooie plek voor wilde bijen te maken. In een bloemenweide langs de A2 staat inmiddels de nieuwe reclamemast die tegelijkertijd functioneert als bijenhotel. Meer informatie en een film over dit project is te vinden op de volgende website: www.utrecht.nl/bijenhotel
“Bloemen en planten in en om de stad zijn belangrijk, omdat insecten en dieren zo een beter leefgebied krijgen”, aldus wethouder Openbare ruimte Kees Diepeveen. “Dit bijenhotel met daaronder een bloemenveld van 7.000 m2 is een bijzonder natuur inclusief ontwerp, dat helpt bij het beschermen van bijen en bijdraagt aan de biodiversiteit. Ik hoop dat dit idee Utrechters inspireert om ook iets voor bijen te doen. Bijvoorbeeld met meer bloemen in de tuin of op het balkon, het aanleggen van een groen dak of door het ophangen van een bijenhotel.”
Bijenhotel en bloemenweide
Rondom de 28 meter hoge mast zit een stalen honingraatstructuur met ruim 200 nestkasten voor bijen en vlinders. Ook is er een bloemenweide van 7.000 m2 aangelegd met meer dan 40 soorten inheemse bloemen, zodat de bijen makkelijk aan voedsel komen. Het bijenhotel is bedoeld voor wilde bijen, waarvan de meeste alleen leven, dus niet zoals honingbijen in een groot bijenvolk. Deze bijen zoeken stuifmeel en nectar in een straal van 200 meter van hun nestplaats. Ook zijn er open zandplekken en heuveltjes aangelegd voor de bijen die een nest in de grond maken. Een bijenexpert gaat het bijenhotel en het bloemrijke gebied monitoren om te zien welke bijensoorten er leven.
Educatie op basisscholen
Aan de komst van het bijenhotel is een educatieprogramma voor Utrechtse basisscholen gekoppeld, dat wordt verzorgd door Honey Highway. In mei en juni ontvingen meer dan 5.000 Utrechtse basisschoolkinderen werkbladen over bijen en gratis zakjes bloemzaden voor in totaal 50.000 m2 wilde bloemen. Ook kunnen zij een gratis praktijkles ‘Red de bij’ aanvragen. Tijdens deze interactieve les leren kinderen wat de verschillen zijn tussen wilde bijen, honingbijen en hommels, hoe bijen stuifmeel verzamelen en kunnen ze een bijenraat en bijenkorf bekijken.
Duurzame mast
Bij het inrichten van de stad werd gezocht naar een combinatie van functionaliteit (reclamemast, bushokje) en het vergroenen van de stad, met zorg voor dieren en het klimaat. In de aanbesteding voor deze reclamemast stelde de gemeente eisen aan duurzaamheid, circulariteit, laag energieverbruik en een zo goed mogelijke inpassing. Ocean Outdoor Nederland kwam met het innovatieve idee om een groot bijenhotel rond de mast te plaatsen. De reclamemast is gemaakt van gerecycled staal en is energiezuinig. De reclameschermen hebben ledverlichting en dimmen automatisch als het ’s avonds donker wordt en ze gaan ’s nachts tussen 01.00 – 05.00 uur uit. De nestkasten zijn gemaakt door Utrechters met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Utrecht zet zich in voor bijen
Met dit bijenhotel en de groene bushokjes wil de gemeente aandacht vragen voor de situatie van bijen. Er komen in Nederland zo’n 360 soorten bijen voor, waarvan de helft is bedreigd. In Utrecht komen ruim 70 bijensoorten voor, waaronder ook zeldzame soorten. Vorig jaar won de gemeente de European Bee Award voor onze hulp bij het beschermen van bijen met de groene bushokjes.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *