groei OOH bestedingen houdt aan

De omzetcijfers van buitenreclame laten in het derde kwartaal van dit jaar een plus zien van 5% ten opzichte van het derde kwartaal 2024. Year-to-date bedraagt de groei 4%.

Digitale buitenreclame is verantwoordelijk voor 57% van de omzet. Traditioneel steeg met +6% iets meer dan digitaal (+4%).

De eerste drie kwartalen zijn in de regel goed voor 67% van de jaaromzet. Daarmee zou de jaaromzet 2025 uitkomen op 321 miljoen (+6%). Er is echter veel onzekerheid in de totale markt. Ten opzichte van de meeste andere media groeit buitenreclame echter wel sneller.

Het totaal aantal objecten is licht gestegen (+1%). De trend laat zien dat digitaal sterk toeneemt en dan vooral de kleinere schermen tot 86 inch (+7%). Traditionele objecten dalen 1% in aantal, waarbij voornamelijk schermen groter dan twee vierkante meter worden gesaneerd. Hier is de daling 9%. De markt breidt zijn digitale capaciteit sneller uit dan de vraag, wat duidt op vertrouwen in het verdere groeipotentieel van digitaal. Tegelijkertijd behouden traditionele objecten hun waarde en bieden een stabiel (massa-)bereik.

Outreach signaleert dat ruim 10% van de omzet gerealiseerd wordt door retail media: de schermen in- en rondom grote winkelketens (zoals Albert Heijn, Kruidvat).

Outreach directeur Sita Bakker ziet een duidelijke ontwikkeling: “Momenteel is zo’n 15% van de buitenreclame objecten digitaal – daar ligt dus volop potentie. Dankzij de grote variatie in objecten en locaties kunnen adverteerders met buitenreclame alle kanten op, van massabereik tot het gericht aanspreken van specifieke doelgroepen, zoals jongeren. In deze gefragmenteerde mediatijd is dat een uniek voordeel. Bovendien kunnen adverteerders met programmatic hun campagnes real time aanpassen aan tijd, locatie en context, wat de relevantie nog meer vergroot.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *