Digitaal netwerk bij benzinestations

RAP Media, een nieuwe exploitant, heeft naar eigen zeggen het grootste operationele en landelijk dekkende netwerk van digital signage in Nederland. Het bedrijf uit Amsterdam heeft nu in 250 tankstations verspreid over het land meerdere flatscreens hangen waarop shop-acties worden afgewisseld met reclameboodschappen van diverse grote bedrijven. Het narrowcastingsysteem richt zich op de klant van de tankstations door middel van korte reclameboodschappen zonder entertainment. Inmiddels zijn vooraanstaande bedrijven als De Hypotheekshop, Profile Tyrecenter, Ford en sinds kort ook Hertz Nederland een lange termijnverbintenis aangegaan met RAP Media.
De flatscreens van RAP Media op tankstations hebben een andere werking dan de traditionele narrowcasting schermen op andere locaties zoals in restaurants en cafés. Daar verblijven mensen over het algemeen langer en wordt meer informatie via de schermen overgedragen. Het contact met de consument op een tankstation is kort. RAP Media heeft gekozen voor een netwerk op tankstations vanwege de zeer hoge traffic. De schermen met opvallend passe-partout hangen op ooghoogte bij de kassa’s, waardoor deze onmisbaar wordt voor de klant.
Elmer de Vries, directeur RAP Media, zegt: “Het fenomeen narrowcasting wordt nu nog teveel op één grote hoop gegooid. De grote vlucht die het medium heeft genomen rechtvaardigt een nuance. (Vak)mensen moeten onderscheid gaan maken in de verschillende netwerken. Communiceren in restaurants via schermen is niet direct te vergelijken met communicatie bij de kassa van een tankstation. Mensen kijken vluchtig naar schermen. Juist in tankstations komen ze er direct mee in aanraking, omdat ze naar de kassa lopen. In restaurants is de verblijftijd langer en wordt er een attractief programma aangeboden om de aandacht vast te houden. RAP Media spreekt daarom liever van digital signage. Digitaal bewegende posters die extra de aandacht trekken”.
RAP Media onderscheidt zich op een aantal fronten van de concurrentie. Naast de landelijke dekking zijn de flatscreens niet alleen beperkt tot de Randstad maar over heel Nederland verspreid. De inhoud van de beelden zijn puur informatief. De schermen worden voorzien van logo’s en opmaak van de betreffende tankstationketen. Het scherm is niet opgedeeld maar bestaat uit één visual tegelijkertijd op fullscreen formaat.
RAP Media is opgericht door Elmer en Hessel de Vries. Beiden hebben inmiddels ruim zeven jaar ervaring met het opbouwen en exploiteren van nieuwe medianetwerken. In 2004 is reeds begonnen met de verkenning van de digital signage mogelijkheden in diverse omgevingen. Juist tankstations bleken één van de drukst bezochte locaties in de regio. Het bereik en de positie van de flatscreens heeft geresulteerd in een beheersbaar en kwalitatief exploitabel netwerk met landelijke dekking en goede spreiding.

1 antwoord
  1. Elmer de Vries
    Elmer de Vries zegt:

    Beste Fred&Rob,
    Dank voor de introductie. Echter we zijn geen nieuwe exploitant, maar reeds 3 jaar actief met digital signage. Alleen vonden we het nu tijd om naar buiten te treden omdat we daadwerkelijk landelijk operationeel zijn. Daarnaast staan we niet in ‘de lijst’ terwijl sommige intiatieven er wel in staan die nog in de opbouwfase zitten. Dat geeft een vertekend beeld.
    Mvg,
    Elmer de Vries
    RAP Media

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *