Bruto OOH mediabestedingen 2010

Zowel Nielsen Media als Mediaxim hebben weer de bruto cijfers over de mediabestedingen in 2010 bekend gemaakt. Beide bedrijven verzamelen op basis van de opgaven van de exploitanten de bruto bestedingscijfers. Mediaxim registreert de cijfers van meer exploitanten (namelijk alle leden van het PBE), zodat zij ook op een hoger bruto bestedingscijfer komen (359 miljoen euro in 2010). Voor onze analyse gebruiken we dan ook de cijfers van Mediaxim, waarbij we opmerken dat in vergelijking tot de cijfers van Nielsen dezelfde marktaandelen te zien zijn. De cijfers geven een goed inzicht in de verhoudingen tussen de exploitanten, maar zeggen weinig over de ontwikkelingen van het medium. De bruto bestedingen worden namelijk geregistreerd op basis van verkochte campagnes op basis van het bruto tarief.
De markt wordt gedomineerd door vier grote exploitanten, CBS Outdoor, JCDecaux, Hillenaar en Interbest.


Nog steeds worden de bestedingen gedomineerd door reclame op het 2m2 formaat, zoals deze gevoerd wordt in abri’s, losse 2m2 vitrines, op stations, bij benzinestations en in winkelcentra. Reclame op billboards en grote reclamemasten zijn de twee andere grote formaten die tezamen bijna 98% van alle bestedingen uitmaken. Verschillende kleinere exploitanten leveren geen data aan, zodat ook hier geen compleet beeld te zien is. Bijvoorbeeld de grootste exploitant van busreclame, Triple Media, maakt geen deel uit van de bestedingen. Ook is er geen inzicht in de digitale OOH media.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *