NABB in BITES: Out-of-Home in 2012

Ook in 2012 heeft NABB weer vele artikelen geschreven over ontwikkelingen in de buitenreclamemarkt. Hieronder een korte samenvatting van de belangrijkste ontwikkeling in Nederland. En tevens wensen wij u natuurlijk een gezond, gelukkig en succesvol 2013!

Mediabestedingen
• In de eerste helft van 2012 leek de economische crisis de buitenreclamewereld niet echt hard te raken. In september 2012 publiceerde Nielsen zelfs dat de netto buitenreclame bestedingen in de eerste helft van 2012 gestegen waren; dit in tegenstelling tot vrijwel alle andere media. Stijgingen en dalingen zijn soms lastig te verklaren, dit jaar zagen we in het voorjaar dat de verkiezingen in ieder geval meewerkten.
• In de tweede helft van 2012 meldden de grote televisiezenders al dat de mediabestedingen aan het teruglopen zijn; op basis van gesprekken met media exploitanten hebben wij de indruk dat in de tweede helft van 2012 de buitenreclamemarkt aan het dalen is. En niemand weet of we het dieptepunt al bereikt hebben.
• Het marktsegment dat bijzonder geraakt wordt door de economische ontwikkelingen zijn de billboards. Veel adverteerders van voor de crisis zijn niet op volle sterkte teruggekeerd. Tegelijkertijd zien we een stijging van de omzet op de grote reclamemasten. Dat marktsegment wordt gedomineerd door Interbest, maar diverse kleinere partijen hebben grote investeringen aangekondigd.
Aanbestedingen
• Hoewel JCDecaux al eind 2011 meldde dat de Amsterdamse concessie door hen gewonnen was, bleken er toch nog wat juridische procedures nodig om de beslissing definitief te maken. Vanaf 2013 zal JCDecaux daadwerkelijk de bushokjes en mupi’s gaan vervangen. JCDecaux wist onder meer ook aanbestedingen te winnen in Vlaardingen (mupi’s) en Leeuwarden (billboards en mupi’s).
• CBS Outdoor won aanbestedingen in de grootste Twentse gemeenten (abri’s in Enschede en Hengelo) en Wageningen.
• Clear Channel Hillenaar kwam als winnaar uit de bus in Venlo en Heerlen.
• Ook in de A0-markt zijn veel concessies vergeven, onder meer: Centercom (Amsterdam, Rotterdam), Driehoekbuitenreclame (Bussum, Velsen), Azero Outdoor (Den Helder, Oosterhout), Promobase (Diemen, Kampen), Event Support Holland (Aalsmeer).
Digitalisatie
• Langs snelwegen zien we steeds meer grote LED schermen opdoemen, hoewel wij de indruk hebben dat deze schermen niet overal geplaatst zijn met de benodigde vergunningen. Interbest is druk bezig om haar grote reclamemasten te digitaliseren en heeft dit jaar haar tweede mast van een groot LED scherm voorzien (bij Schiphol).
• Ngage Media is druk bezig om bij de grootste NS stations LED schermen te plaatsen, vaak in samenwerking met de NS. Er is hierdoor een groot landelijk digitaal netwerk van LED schermen ontstaan.
• CBS Outdoor ziet toekomst in ‘augmented reality’ en heeft deze veelbelovende techniek in de tweede helft van 2012 uitgebreid getest met diverse adverteerders.
• Clear Channel Hillenaar heeft in de Amsterdamse metro digitale panelen geplaatst, zodat Amsterdam niet meer onderdoet voor de Rotterdamse metro (digitale panelen van Central Station).
Lokale markt
• Opvallend was dit jaar de snelle groei van de gesponsorde rotonde. De Rotonde Specialist heeft duidelijk een niche in deze markt gevonden: gemeenten & adverteerders lijken deze ontwikkeling te omarmen.
• Veel Nederlandse gemeenten hebben al een vast netwerk van A0-reclamedisplays. In 2012 hebben de volgende gemeenten afscheid genomen van flexibele driehoeksborden: Bussum, Den Helder, Oosterhout, Velsen, Aalsmeer.
Spectaculars
De grote kracht van buitenreclame is het feit dat het ‘unzappable’ is. Toch missen diverse campagnes soms nog de juiste snaar en creativiteit. Gelukkig zorgen veel exploitanten in samenwerking met adverteerders, reclame- en mediabureaus voor veel bijzondere campagnes. Diverse spectaculars hebben wij op NABB voorbij zien komen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *