300 Lenticulars dichtbij kinderdagverblijven

Speelse posters spreken ouders aan op kindveiligheid
Op 300 locaties in Nederland heeft JCDecaux deze week lenticular-posters geplaatst, waarop gevaarlijke huishoudchemicaliën in een oogwenk veranderen in kleurrijke speelartikelen en snoepgoed. Niet eerder is in Nederland zo‘n grote hoeveelheid lenticulars geplaatst binnen één campagne.
Een sprayfles schoonmaakmiddel is geen draakje om mee te spelen en vaatwasblokjes zijn geen snoepjes. Maar kinderen zien dingen anders, voor hen is nagenoeg alles speelgoed. Consument en Veiligheid vond in reclamebureau Lemz, Stroom Mediacommunicatie en JCDecaux de partners die dit voor de consument inzichtelijk konden maken. De lenticulars bevatten twee beelden, die dusdanig zijn gedrukt dat afhankelijk van waar je staat één van de twee afbeeldingen zichtbaar is. Naarmate de zichthoek verandert, omdat je loopt, fietst of in de auto zit, lopen de beelden in elkaar over. In dit geval veranderen huishoudchemicaliën in kinderspeelgoed en snoepjes.
Om een maximaal bereik onder ouders van jonge kinderen te garanderen, heeft JCDecaux voor deze campagne een tailor-made netwerk samengesteld met 300 Abri’s en Mupi’s® op een steenworp afstand van kinderdagverblijven en crèches in grote steden. Alle objecten bevinden zich binnen 150 meter van kinderopvangvoorzieningen, op locaties waar ouders bijna dagelijks langskomen.
De komende jaren veranderen wereldwijd de etiketten op alle huishoudchemicaliën. Samen met de Voedsel en Waren Autoriteit heeft Consument en Veiligheid deze bewustwordingscampagne ontwikkeld om de nieuwe gevaarsymbolen onder de aandacht te brengen.
Jaarlijks gebeuren er 4.000 ongelukken met huishoudchemicaliën bij kinderen onder de 5 jaar. Daarvan worden er 520 behandeld op de Spoedeisende Hulp van een ziekenhuis. Vaak hebben kinderen huishoudchemicaliën gedronken of ervan gesnoept. Zij zien immers de gevaren niet. Deze campagne is ontwikkeld om ouders te attenderen op het veilig gebruiken van huishoudchemicaliën en op de noodzaak om de etiketten op deze producten te lezen.

2 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] onthullen. Nieuw is het niet. Zo gebruikte Nespresso het al in 2011. En voor deze Nederlandse overheidscampagne werd het ingezet om aandacht te vragen voor het gevaar van chemicaliën in schoonmaakprodukten. De […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *