Outreach, de brancheorganisatie van inmiddels vrijwel alle buitenreclame exploitanten, heeft haar leden gevraagd naar de vooruitzichten voor 2024.

2023: weer een recordjaar

Na het recordjaar 2022 verwacht de branche dat 2023 de omzet van 2022 zal overtreffen. De perikelen rondom corona behoren tot het verleden.

2024: groei van de mediabestedingen verwacht

Exploitanten zijn positief over de omzetverwachting, hoewel de verschillen groot zijn (tussen 3 en 10% groei). Het aandeel van digitale reclame zal groeien van 55% naar 60%, die primair veroorzaakt wordt door meer objecten en de flexibiliteit bij het inzetten van digitaal.

Nieuw bereiksonderzoek

In het tweede kwartaal van 2024 wordt het vernieuwde bereiksonderzoek voor buitenreclame gelanceerd. Het onderzoek is van hoogstaande kwaliteit, waarbij voor de eerste keer ook aangesloten wordt bij andere mediumtypen. Het massabereik van OOH zal daardoor nog beter inzichtelijk worden en de groei van het medium verder gaan stimuleren.

Regelgeving: een mogelijk remmende factor op de groei

Een remmende factor op de groei van OOH is de invoering van veelal lokale regelgeving zoals bijvoorbeeld het verbod op reclame voor vlees, vis, vliegreizen en fossiele brandstof. Dit leidt tot onduidelijkheid in de markt en beperking van de groei. De branche roept op tot landelijk beleid, dat is krachtiger en heeft meer draagvlak zoals dat ook gebeurde bij verbod op tabaksreclame. Outreach leden denken dat de uitvoerbaarheid van de beperkingen op een laag niveau blijft, omdat de concessie afspraken vastliggen in meerjarige contracten. NABB merkt op dat publiekrechtelijke verboden wel directe invloed kunnen hebben.

Europese regelgeving inzake duurzaamheid

Op langere termijn komt er Europese regelgeving op de markt af, die ingeval van OOH vooral te maken heeft duurzaamheid. Per 2025 gaat de ESG in, wat een set regels omvat voor Environment, Social en Governance. Deze regelgeving wordt randvoorwaardelijk in plaats van een onderscheidende factor tussen exploitanten. Als je niet aan minimale duurzaamheidseisen voldoet, denk aan gebruik van materialen en/of energie, kun je bijvoorbeeld niet deelnemen aan een aanbesteding. Of bepaalde adverteerders haken af omdat ze vinden dat de footprint toch te groot is.