JongeHonden winnaar pitch campagne Beste Affiche 2007

Om extra aandacht te vragen voor de uitreiking van het Beste Affiche 2007 schreven JCDecaux en Stichting Affiche-Archief een pitch uit voor de JongeHonden. De winnaars Anne Olde Kalter en Roland van der Hoofd werkten gezamenlijk een goed doordacht plan uit, met als centraal thema Stemmen. Kenmerkend voor de campagne is het rode potlood dat in iedere uiting terugkomt. Gedurende de hele maand mei worden er meerdere communicatiemiddelen met het thema ingezet.

    De pitch

De opdracht die JCDecaux en Stichting Affiche-Archief aan de JongeHonden gaven was: bedenk een wervende campagne om zoveel mogelijk publiek te laten stemmen, zorg voor een goede opkomst van reclamevakmensen op de uitreiking en werk dit uit in een communicatieplan. De inzendingen werden beoordeeld door een vakjury bestaande uit Hans van Walbeek – zelfstandig creatief, Henny van Varik – Senior Art Director bij De Wiseguys, Sophie van Pelt – Producer bij DDB en Jeroen de Korte -Copywriter bij Lowe Amsterdam en Marc van Amerongen – Marketing Manager van JCDecaux.

    De publiekscampagne

Vanaf 25 april tot 26 mei verschijnen er advertenties in het Parool, van 2 tot 26 mei is er op de Amsterdamse zender AT5 een commercial te zien en van 1 tot 20 mei hangen er stemaffiches op straat in zowel het Vitrine® als Abribusnetwerk van JCDecaux. De campagne is aangevuld met een aantal spectaculars waarbij JCDecaux Innovate op een aantal reclameobjecten mega 3D-potloden plaatst. Alle uitingen verwijzen naar de site www.besteaffiche.nl om zoveel mogelijk stemmers binnen te halen. Eén van de stemmers op het winnende affiche mag op kosten van JCDecaux, geheel verzorgd een paar dagen naar de reclamehoofdstad van de wereld, New York.

    De wervingscampagne voor reclamevakmensen

Ook de uitnodiging voor de uitreikingsavond voor het reclamevak staat in het teken van het stemmen. Om de reclamevakmensen nieuwsgierig te maken krijgen zij eerst een teasermailing met alleen een rood potlood waarop verwezen wordt naar de site www.besteaffiche.nl. Daarna volgt de officiele uitnodiging in hetzelfde thema per post.

    De uitreiking en veiling

Op 28 mei worden in restaurant Bar ça op het Marie Heinekenplein in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt. Ook op deze dag staat het thema stemmen centraal. Daarnaast zijn er diverse straatacts op het plein te zien die de uitreiking een extra feestelijk tintje geven. Naast de trofee voor het beste affiche krijgen de winnende adverteerders ook een Billboard/Vitrine®campagne ter waarde van € 50.000,- van JCDecaux. Aansluitend op de uitreiking vindt een veiling plaats van historische affiches van tabaksfabrikanten. Onder leiding van dhr. P.J.C. Trommelen, directeur van veilinghuis De Eland die belangeloos zijn medewerking verleent, gaan zes affiches uit de periode 1950-1970 onder de hamer. De opbrengsten van de veilingstukken komen goede aan de Stichting Affiche-Archief.

    Stichting Affiche-Archief

De Stichting Affiche-Archief zet zich in voor het behoud en beheer van het erfgoed van de Nederlandse buitenreclame. De Stichting verzamelt en beheert reclamehistorische collecties, maakt ze toegankelijk via internet (www.reclamearsenaal), heeft een kenniscentrum, stimuleert onderzoek, verzorgt publicaties, organiseert tentoonstellingen en adviseert of helpt anderen bij soortgelijke activiteiten.

    Stichting JongeHonden

Stichting JongeHonden is het platform voor de nieuwe generatie creatieven. Zij helpt jonge creatieven door hen de ruimte te bieden om te groeien in het vak door klantenpitches te organiseren en creatieven bij elkaar te brengen tijdens mappenavonden, speeddates en workshops.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *