Aanbesteding abri’s en vrijstaande reclamevitrines Deventer

De gemeente Deventer is op 17 april 2024 een openbare aanbestedingsprocedure gestart voor het plaatsen, beheren, onderhouden en exploiteren van abri’s en vrijstaande reclamevitrines. Deventer wil op een toetsbare en transparante wijze een overeenkomst aangaan met één contractant. De huidige exploitant (Global Media en Entertainment) exploiteert momenteel de abri’s.

De nieuwe opdracht omvat 121 abri’s en maximaal 16 vrijstaande reclamevitrines en zal starten op 1 augustus 2024.

50% van de abri’s dienen voorzien te worden van een sedum dak. Door de nieuwe exploitant kunnen abri’s en vrijstaande reclamevitrines voorzien worden van digitale schermen.

De aanbesteding is gepubliceerd op TenderNed en wordt begeleid door NABB.

Duizendste opdracht voor NABB

Op woensdag 27 maart heeft NABB namens de gemeente Delft de openbare aanbesteding gepubliceerd voor een reclamemast langs de A13.

Daarmee heeft NABB een nieuwe mijlpaal mogen bereiken in haar bestaan. Vanaf de start van het bedrijf heeft NABB inmiddels 1000 opdrachten voor haar klanten uitgevoerd. Op diverse aanbestedingsplatforms (zoals TenderNed, Mercell) heeft NABB meer dan 175 gemeenten en provincies mogen begeleiden bij aanbestedingsprocedures voor alle mogelijke vormen van buitenreclame. Voor producten als abri’s, billboards, reclamemasten, evenementenborden, lichtmastreclames, rotondereclame, digitale schermen zijn openbare of meervoudig onderhandse procedures succesvol uitgevoerd. Ter voorbereiding op aanbestedingsprocedures, maar ook voor de bepaling van strategieën heeft NABB een groot aantal marktverkenningen en adviezen uitgebracht. Voor diverse gemeenten werd NABB ook gevraagd om reclamebeleid te schrijven en te updaten.

In het afgelopen jaar en ook op dit moment adviseert NABB diverse steden met betrekking tot de voorgestelde reclameverboden voor fossiel, vlees, vis, gokken en dergelijke.

We zijn trots dat we zoveel succesvolle aanbestedingen namens onze klanten hebben mogen realiseren. We kijken uit naar de aankomende jaren in een markt waar altijd wel ontwikkelingen zijn.

Fred Kuhlman en Ronald Veldhuijzen van Zanten

Abri buitenreclame hoe werkt het

De abri in Nederland: Buitenreclame onderdak

De abri, het bekende beschutte bushokje met reclamepanelen, is al decennialang een vertrouwd onderdeel van het Nederlandse straatbeeld. Ze bieden niet alleen beschutting aan wachtende reizigers, maar fungeren ook als belangrijke dragers van buitenreclame. In dit artikel bespreken we de verschillende aspecten van de abri in Nederland, van hun verantwoordelijkheid en verhuur tot de vergunningsprocedure.

Wie is verantwoordelijk voor een abri?

De verantwoordelijkheid voor abri’s is in Nederland verdeeld over verschillende partijen:

Gemeenten: Gemeenten bepalen het beleid voor abri’s in hun gemeente, inclusief het aantal abri’s, de locaties en de toegestane formaten van reclamepanelen.
Exploitanten: Exploitanten zijn bedrijven die een abri plaatsen en onderhouden. Ze verhuren de reclamepanelen aan adverteerders.
Adverteerders: Adverteerders huren de reclamepanelen op een abri om hun producten of diensten te promoten.

Wie verhuurt de abri in grote gemeenten?

In grote gemeenten zijn er vaak twee of meer exploitanten die abri’s verhuren. De grootste exploitanten in Nederland zijn:

  • JCDecaux
  • Clear Channel
  • Nedtram

Deze exploitanten hebben elk hun eigen portfolio van abri’s in verschillende steden.

Hoe werkt de vergunningsprocedure voor een abri?

Het plaatsen van een abri is vergunningplichtig. De vergunningaanvraag wordt beoordeeld door de gemeente. De gemeente toetst de aanvraag aan het gemeentelijk beleid voor abri’s, met name op de volgende aspecten:

  • Locatie: De locatie van de abri moet passen in het straatbeeld en mag geen verkeersveiligheidsproblemen opleveren.
  • Formaat: Het formaat van de abri moet passen bij de locatie en het gemeentelijk beleid.
  • Uitstraling: De uitstraling van de abri moet passen bij de omgeving.

Vergunningen voor buitenreclame

Naast abri’s zijn er nog andere vormen van buitenreclame, zoals billboards, bushokjes en gevelreclame. Voor al deze vormen van reclame is een vergunning nodig. De vergunningsprocedure is voor elke vorm van reclame hetzelfde.

Conclusie

Abri’s zijn een belangrijk onderdeel van het Nederlandse straatbeeld. Ze bieden beschutting aan wachtende reizigers en fungeren als dragers van buitenreclame. De verantwoordelijkheid voor abri’s is verdeeld over verschillende partijen, waaronder gemeenten, exploitanten en adverteerders. De verhuur van abri’s in grote gemeenten wordt gedaan door verschillende exploitanten. Het plaatsen van een abri is vergunningplichtig en de vergunningaanvraag wordt beoordeeld door de gemeente.
Abri's in de stad

Bronnen:

Extra informatie:

  • In Nederland zijn er ongeveer 30.000 abri’s.
  • De meeste abri’s zijn eigendom van de gemeente.
  • De exploitanten van abri’s betalen de gemeente een vergoeding voor de plaatsing van de abri’s.
  • De prijzen voor het huren van een reclamepaneel op een abri variëren depending van de locatie en het formaat van het paneel.

 

Geïnteresseerd geraakt in het werk van NABB?. Neem dan gerust contact met ons op.

 

Buitenreclame in Nederland

Buitenreclame in Nederland: Een blik op de diverse mogelijkheden

Buitenreclame is een alomtegenwoordige vorm van marketing die in Nederland op diverse manieren te zien is. Van imposante billboards langs de snelweg tot subtiele abri’s bij bushaltes, adverteerders benutten de kracht van visuele impact om hun doelgroep te bereiken. In dit artikel bespreken we de verschillende soorten buitenreclame die in Nederland te vinden zijn, met hun unieke kenmerken en voordelen.

Verschillende vormen van Buitenreclame

1. Billboards:

Deze grote, statische reclameborden zijn wellicht de meest iconische vorm van buitenreclame. Billboards bieden een hoge zichtbaarheid en bereik, waardoor ze ideaal zijn voor het promoten van bekende merken of producten aan een breed publiek. Ze komen in verschillende formaten, van traditionele borden tot digitale schermen die dynamische content kunnen tonen.

2. Abri’s:

Deze overdekte bushokjes zijn niet alleen functioneel, maar bieden ook ruimte voor reclame. Abri’s zijn te vinden in drukke gebieden, waardoor ze een effectieve manier zijn om forenzen en andere passanten te bereiken. De reclamepanelen op abri’s zijn vaak in een A4- of A3-formaat en kunnen statisch of digitaal zijn.

3. Gevelreclame:

Deze vorm van reclame integreert naadloos met de architectuur van een gebouw. Gevelreclame kan bestaan uit letters, logo’s, afbeeldingen of spandoeken. Het is een perfecte manier om de identiteit van een bedrijf te versterken en een visuele verbinding te creëren met de omgeving.

4. Mobiele reclame:

Deze dynamische vorm van reclame omvat diverse formaten, zoals reclame op bussen, trams, taxi’s en auto’s. Mobiele reclame biedt een hoge mate van flexibiliteit en kan gericht worden op specifieke gebieden of doelgroepen. De bewegwijziging van de voertuigen zorgt voor een continue zichtbaarheid en verhoogt de impact van de reclame.

5. Overige vormen:

Naast de bovenstaande vormen zijn er nog tal van andere mogelijkheden voor buitenreclame. Denk aan reclame op stoepborden, vlaggen, banners, lichtmasten, abri’s, skateparken, en zelfs in bioscopen en winkelcentra. De keuze voor de juiste vorm hangt af van diverse factoren, zoals de doelgroep, het budget en de gewenste impact.

Factoren die de keuze beïnvloeden:

Buitenreclame in Nederland
Naast de verschillende soorten buitenreclame is het belangrijk om rekening te houden met diverse factoren bij het maken van een keuze. De doelgroep, het budget, de gewenste impact, de locatie en de duur van de campagne zijn allemaal belangrijke aspecten die de keuze bepalen.

Conclusie:

Buitenreclame is een krachtige marketingtool die in Nederland op diverse manieren kan worden ingezet. Met een doordachte keuze van de juiste vorm en locatie kan een effectieve campagne worden opgezet die de doelgroep op een optimale manier bereikt.

Bronnen:

Geïnteresseerd geraakt in het werk van NABB?. Neem dan gerust contact met ons op.

Nieuw buitenreclame bereiksonderzoek met veel verbeteringen

Bereiksonderzoek is een methode om de effectiviteit en impact van marketing- en reclamecampagnes te meten en daarmee van groot belang voor adverteerders, mediabureaus en exploitanten.

Op donderdag 21 maart 2024 heeft de buitenreclamebranche ‘BRO Next’ gelanceerd. Met het nieuwe onderzoek komt op zeer gedetailleerd niveau inzicht in het bereik van ruim 57.500 reclameobjecten van de tien deelnemende exploitanten (leden van de brancheorganisatie Outreach).

BRO Next kent een groot aantal verbeteringen ten opzichte van het vorige buitenreclame-onderzoek, zoals:

  • veel meer en beter gemeten volumes en verplaatsingen van personen
  • het detailniveau waarop objecten en de kenmerken van passages rondom de objecten wordt vastgelegd, kent een zeer hoge fijnmazigheid
  • voor digital OOH betekent dit dat per scherm op uurniveau bereik en contacten kunnen worden vastgesteld

De rijkere datastroom zorgt voor een betere planningsoutput voor OOH. Adverteerders en bureaus worden in staat gesteld om op een zeer gedetailleerd niveau hun campagnes in te plannen op allerlei doelgroepen.

Het bereiksonderzoek wordt uitgevoerd door een drietal partijen met verschillende expertises: Dat.mobility levert de verkeersvolumes voor auto, fiets, openbaar vervoer en voetgangers. Het Nederlands Verplaatsingspanel (NVP) levert van 20.000 respondenten de profielgegevens en hun verplaatsingsgedrag. Door de verkeersvolumes en de paneldata te combineren ontstaat een volledig beeld van de dagelijkse mobiliteit van de Nederlandse bevolking. In de classificatietool van Ipsos OOH liggen alle noodzakelijke gegevens vast van de 57.500 objecten, denk  hierbij aan locatie, formaat, hoek en afstand ten opzichte van de weg, eventuele obstakels, verlichting en de snelheid waarmee het  object gepasseerd wordt. Met behulp van eye-tracking-onderzoek wordt bepaald hoe groot de daadwerkelijke kans is dat een passant naar het buitenreclame-object kijkt. Het eindresultaat is een nauwkeurige bepaling van contacten waarmee de bereiksopbouw van campagnes door ISBA wordt gemodelleerd.

BRO Next is onder auspiciën van JIC BRO tot stand gekomen. Dit is een Joint Industry Committee (JIC) die bestaat uit Outreach (OOH-exploitanten), bvA (adverteerders) en PMA (mediabureaus). JIC BRO ziet het nieuwe onderzoek als een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van de branche. Naast de traditionele objecten spelen de digitale objecten een steeds grotere rol.

De data is alleen toegankelijk voor bedrijven aangesloten bij Outreach, bva en/ of PMA.

Hannelore Majoor, namens Outreach: “Met de lancering van dit kwalitatief hoogwaardige onderzoek en de voorgenomen toetreding tot NMO breekt een nieuw tijdperk voor OOH aan. Wij zijn blij dat met de toetreding van nieuwe leden, het overgrote deel van de buitenreclameobjecten in Nederland in dit onderzoek zit. Door alle exploitanten, bvA en PMA is een grote bijdrage geleverd aan de totstandkoming van het onderzoek en we zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe standaard van grote waarde zal zijn voor ons mediumtype.

Henriette van Swinderen, namens bvA: “Het nieuwe onderzoek naar buitenreclame is een enorm waardevolle toevoeging aan de bestaande bereiksonderzoeken. We streven er allemaal naar om doelgroepen effectief te bereiken, op schaal en in de juiste context, maar door de sterke mediafragmentatie wordt dat steeds lastiger. Dankzij de verfijnde gegevens en het grotere aantal doelgroepen en deelnemende exploitanten van het nieuwe BRO zijn we in staat om sterk verbeterde OOH-plannen te creëren.”

Johan Smit, namens PMA: “BRO Next is een meer dan welkome aanvulling op de bestaande bereiksonderzoeken. En goed om te zien dat dit ook aan de kant van de exploitanten heeft geleid tot meer deelnemers aan Outreach. De (D)OOH-markt, aanbod- en vraagzijde, toont verantwoordelijkheid en neemt hiermee een grote stap in termen van transparantie en inzichtelijkheid.”

Bron: persbericht Outreach 21 maart 2024

Regels voor een billboard in Nederland

Regels voor een billboard

Een billboard is een groot reclamebord die op prominente locaties geplaatst worden om de aandacht van voorbijgangers te trekken. In Nederland zijn er regels voor de plaatsing en inhoud van billboards. Deze regels zijn bedoeld om te zorgen voor een veilig en leefbaar straatbeeld, en om te voorkomen dat billboards te veel afleiden of hinder veroorzaken.

Plaatsing van een billboard

De plaatsing van billboards is in Nederland geregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV): URL Algemene Plaatselijke Verordening van elke gemeente. De APV kan per gemeente verschillen, maar er zijn wel een aantal algemene regels die in de meeste APV’s terug te vinden zijn. Regels voor billboards in Nederland:

  • Niet te dicht bij een kruispunt of rotonde geplaatst worden.
  • Niet te dicht bij een school of ziekenhuis geplaatst worden.
  • Niet te hoog zijn (meestal maximaal 12 meter).
  • Niet te veel licht uitstralen.
  • Geen gevaar voor de verkeersveiligheid opleveren.

Inhoud van billboards

De inhoud van billboards is in Nederland in principe vrij, maar er zijn een aantal wettelijke beperkingen. Zo mag een billboard:

  • Geen seksueel expliciete beelden bevatten.
  • Geen discriminerende of haatzaaiende teksten bevatten.
  • Geen alcohol of tabak promoten.
  • Geen aanstootgevende taal bevatten.

Vergunning voor billboards

Voor het plaatsen van billboards is in de meeste gevallen een vergunning nodig. Deze vergunning kan worden aangevraagd bij de gemeente waar het billboard geplaatst wil worden. De gemeente zal beoordelen of het billboard voldoet aan de regels in de APV.

Kosten voor billboards

De kosten voor het plaatsen van een billboard variëren per gemeente. De kosten zijn afhankelijk van de grootte van het billboard, de locatie van het billboard, en de duur van de vergunning.

Digitale billboards

Digitale billboards zijn billboards waarop de afbeelding of tekst kan worden gewijzigd. Digitale billboards zijn in Nederland steeds populairder. De regels voor digitale billboards zijn in principe hetzelfde als de regels voor analoge billboards. Er zijn echter wel een aantal extra regels die specifiek voor digitale billboards gelden. Zo mag een digitale billboard:

  • Geen te felle of knipperende beelden bevatten.
  • Geen te veel afleiding veroorzaken voor het verkeer.

Conclusie

Regels voor een billboard in NederlandDe regels voor billboards in Nederland zijn bedoeld om te zorgen voor een veilig en leefbaar straatbeeld. De regels zijn per gemeente verschillend, maar er zijn wel een aantal algemene regels die in de meeste APV’s terug te vinden zijn. Voor het plaatsen van een billboard is in de meeste gevallen een vergunning nodig. De kosten voor het plaatsen van een billboard variëren per gemeente. Digitale billboards zijn in Nederland steeds populairder. De regels voor digitale billboards zijn in principe hetzelfde als de regels voor analoge billboards, maar er zijn wel een aantal extra regels die specifiek voor digitale billboards gelden.

Bronnen:

 

Geïnteresseerd geraakt in het werk van NABB?. Neem dan gerust contact met ons op.

 

OOH groeide met 11% in 2023

Outreach, de brancheorganisatie van de buitenreclame exploitanten hebben gemeld dat het jaar 2023 is afgesloten met een omzetgroei van 11%. De bestedingen aan buitenreclame bereikten een recordhoogte van € 279 miljoen. Dat is € 28 miljoen meer dan in het jaar ervoor. De groei van de markt komt geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame (+24%).

De bestedingen aan OOH worden verdeeld naar ‘traditioneel’ (ook wel analoog genoemd) en ‘digitaal’. In 2023 is het aandeel van digitaal met 54% voor het eerst groter dan traditioneel. De bestedingen aan traditioneel lieten in 2023 een lichte daling van 1% zien.

Binnen digitaal wordt 25% programmatic ingekocht. In 2022 was dat aandeel nog 28%.

Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en CEO van JCDecaux, komt de groei van de bestedingen vooral door het groeiende vertrouwen van de adverteerders in het mediumtype in combinatie met de digitale transitie die de markt op dit moment meemaakt. Majoor zegt hierover: “De voorspellingen zijn ruimschoots uitgekomen. Digitale buitenreclame maakt een grote groei door en we zien dat traditioneel desondanks toch behoorlijk stabiel blijft. Dat heeft er in belangrijke mate mee te maken dat buitenreclame eigenlijk het enige overgebleven massamedium is. De talloze mogelijkheden voor de inzet van buitenreclame onder meer door de beschikbaarheid van data, raken onder een groeiende groep adverteerders bekend. We hebben dan ook veel nieuwe adverteerders in het straatbeeld gezien afgelopen jaar. Adverteerders zetten buitenreclame ook vaker in als alternatief voor televisie.”

Later dit kwartaal publiceert de buitenreclamemarkt het nieuwe bereiksonderzoek BRO Next dat in de loop van het jaar zal gaan aansluiten bij het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Afgelopen jaren zijn er verschillende OOH partijen toegetreden tot Outreach en ook komend jaar verwacht Outreach een aantal nieuwe leden te verwelkomen. Zij zullen met de toetreding ook deel gaan nemen aan het nieuwe onderzoek.

Bron: persbericht Outreach, 5 februari 2024

EXPERIMENT: Buitenreclame beïnvloedt keuzes van consumenten onbewust

Buitenreclame is in staat om wekelijks miljoenen mensen te bereiken en is een zeer geschikt medium als het gaat om vergroten van naamsbekendheid en het activeren van consumenten. Het exacte effect op keuzes van consumenten inzichtelijk maken, dat kan soms uitdagend zijn doordat consumenten buitenreclame ook onbewust consumeren.

Voor Out of Home Masters, Clear Channel en Cool Creative was dit reden om de proef op de som te nemen en een experiment op te zetten samen met beïnvloedingsexpert Niels Houtepen. De bevindingen zijn verbluffend en bevestigen dat buitenreclame in staat is om menselijke keuzes onbewust te beïnvloeden.

Meer over het experiment
Voor dit experiment legden vier proefpersonen een route af door Utrecht centrum. Wat ze niet wisten, was dat er op hun route strategisch geplaatste ‘hints’ verborgen waren, o.a. in de vorm van meerdere vormen van buitenreclame van een groene Tony Chocolonely reep. Het doel ervan was om te onderzoeken of consumentengedrag te beïnvloeden is door wat ze onderweg zouden tegenkomen… Na hun route door de stad kregen de deelnemers alle vier de opdracht van beïnvloedingsexpert Niels Houtepen om een willekeurig product te kopen in de supermarkt.

De verbluffende resultaten
Elke deelnemer kocht zonder enige sturing een reep Tony Chocolonely chocolade. Exact het resultaat waar we op hoopten en ook het resultaat dat Niels Houtepen vooraf al had voorspeld. In de tas waarmee deelnemers naar de supermarkt gingen zat namelijk al een gesloten envelop waarop voorspeld stond wat ze zouden kopen. Wat onze verwachting overtrof en wat we niet hadden durven voorspellen, is dat drie van de vier deelnemers voor een groene reep zouden kiezen; twee deelnemers exact de groene reep van de Tony Chocolonely buitenreclame en één deelnemer een lichtgroene. Voor ons hét bewijs dat buitenreclame, onbewust, iets had geactiveerd in de hersenen van onze deelnemers, waardoor zij tot hun keuze voor de Tony Chocolonely reep kwamen.

Dit experiment toont aan dat het buitenreclame ongelofelijk krachtig is in het beïnvloeden van gedrag, zelfs onbewust! Met de juiste strategieën en creatieve aanpak kunnen we een onuitwisbare indruk achterlaten in het brein van consumenten, wat resulteert in impactvolle aankoopbeslissingen.

De video
Benieuwd naar de reacties van de deelnemers bij het openen van de envelop, nadat ze hun aankoop hadden gedaan? Bekijk onderstaande video’s.

VIDEO – Het experiment: https://vimeo.com/869112504?share=copy

VIDEO – Behind the scenes: https://vimeo.com/869117486?share=copy

 

 

The Operations Company: beheer en onderhoud van straatmeubilair

CPA was een van de belangrijkste ondernemingen in Nederland die beheer en onderhoud van straatmeubilair aanbood. Op 15 september is dit bedrijf echter failliet verklaard, maar een groot deel van de activiteiten worden doorgestart door de nieuw opgerichte onderneming The Operations Company.

The Operations Company is een joint venture tussen Global Media & Entertainment en Centercom. The Operations Company zal wekelijks ruim 20.000 posters voor Global en Centercom door heel Nederland uithangen en zal tevens het beheer en onderhoud van het Global straatmeubilair verzorgen.

Met deze doorstart bundelen deze grote mediabedrijven hun krachten waarmee ze direct een nieuwe solide financiële basis creëren die de adverteerders de garantie geeft dat alle campagnes ook in de toekomst perfect op straat getoond zullen worden. Ook blijft het beheer en onderhoud van het straatmeubilair in goede handen.

Eric Kip, Managing Director Global: “Het was even spannend met het faillissement, maar gelukkig heeft iedereen zich gedurende deze onzekere periode maximaal ingezet om de dienstverlening vlekkeloos te laten verlopen. Vanaf 2 oktober zal de dienstverlening naadloos overvloeien in The Operations Company”

Olivier Slot, mede eigenaar Centercom: “De nieuwe joint venture zal op korte termijn ook een aantal andere opdrachtgevers verwelkomen die actief zijn binnen de buitenreclame. Hiermee bouwen we direct verder op het stevige fundament dat Centercom en Global met hun activiteiten aan The Operations Company geven”

Groei buitenreclame in 2022: 35%

Brancheorganisatie Outreach meldt dat de bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame in 2022 zijn uitgekomen op € 251 miljoen. Dat is een groei van 35% ten opzichte van 2021.

Het OOH-budget van een kwart miljard euro betekent dat OOH radio achter zich laat als het gaat om reclamebestedingen. De omzet van radio zal naar schatting tussen de € 220 en 230 miljoen bedragen in 2022. OOH is nu na online en televisie de nummer drie in de markt.

De behaalde omzet van (D)OOH in 2022 is een record dat relatief kort volgt op het dieptepunt van een aantal jaar geleden. In 2020 daalde de markt in korte tijd met ruim 30% tot € 145 miljoen als gevolg van de maatregelen rond corona. In 2021 was er alweer sprake van een voorzichtig herstel dat werd aangevoerd door de omzetten bij digitaal.

snelle groei van digitale reclame

Inmiddels is het aandeel van digitaal opgelopen tot 48%. In 2019 was dat nog 36%. Het succes van digitaal is deels te verklaren door de transitie van traditionele naar digitale objecten en deels door de toevoeging van nieuwe digitale objecten aan de inventory.

Sinds het begin van 2021 wordt binnen DOOH ook de omzet van programmatic geregistreerd. Deze vorm van inkoop beslaat inmiddels 28% van de digitale omzet van DOOH.

groei traditionele reclame stagneert

De groei van traditionele reclame (papieren posters) neemt af. In het laatste kwartaal van 2022 daalde de omzet van traditionele reclame zelfs ten opzichte van 4e kwartaal 2021 (-3%). De transitie van traditionele naar digitale objecten wordt hiermee dus duidelijk. De cijfers van Outreach geven geen volledig inzicht in de marktontwikkelingen, omdat veel exploitanten van A0-reclame niet meewerken aan de rapportage van Outreach. NABB schat dat in dit marktsegment de omzet circa €25 miljoen bedraagt.

reactie van voorzitter Outreach

Hannelore Majoor, CEO van JCDecaux en voorzitter van de branchevereniging Outreach, is verheugd over de dynamiek en vitaliteit van de markt. Outreach verwelkomde onlangs Schiphol Media en CS Digital als nieuwe leden en het nieuwe bereiksonderzoek voor OOH staat in de steigers. Majoor: “De groei van de buitenreclamebestedingen was voorzien en zal naar verwachting verder doorzetten in 2023. Het nieuwe bereiksonderzoek zal daar zeker aan bij gaan dragen. Het wordt een kwalitatief zeer goed en volledig onderzoek en het is de bedoeling dat het nieuwe bereiksonderzoek voor (D)OOH op termijn onderdeel zal uitmaken van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Daarmee wordt het voor mediaplanners eenvoudiger om (D)OOH in te kopen, om de inzet van verschillende mediumtypen te vergelijken en campagnes crossmediaal te gaan plannen. Met de nieuwe toetreders, die daarmee ook deelnemen aan het onderzoek, is het merendeel van de partijen die actief zijn in buitenreclame en retail media nu in Outreach vertegenwoordigd. De grote groei in bestedingen aan digitale buitenreclame is mede te verklaren door de mogelijkheden die het biedt. We zien ook dat online budgetten van adverteerders verschuiven naar DOOH.”

Buitenreclame onder druk door nieuwe reclameverboden

De lobby van de ‘groene’ sector wordt steeds succesvoller. De provincie Noord-Holland heeft besloten om geen reclame voor vlees, vis en fossiele reclame meer toe te staan. Een wereldprimeur volgens de provincie. De gemeente Haarlem wilde eerder geen reclame voor vlees uit de bio-industrie niet meer toestaan en dat werd ook al een wereldprimeur genoemd. Is de volgende stap het totaal verbieden van reclame op alles wat mogelijk niet goed is? Dat zou zeker een wereldprimeur zijn.

Wat zijn een paar opvallende verboden die de laatste tijd openbaar geworden zijn:

De kritiek van exploitanten en adverteerders is duidelijk verwoord in het artikel op LinkedIn geschreven door directeur Eric Kip van Global waarin hij ingaat op de volgende argumenten:

  1. Symboolpolitiek
  2. In strijd met de nationale reclamecode
  3. Ongelijkheid
  4. Vrijheid van meningsuiting
  5. Stimuleer positiviteit i.p.v. verbieden
  6. De lokale bevolking is uiteindelijk de dupe
  7. Contractbreuk
  8. De politiek is het contact met de burger verloren

Feit is dat het hek van de dam is en steeds meer gemeenten gaan besluiten om strengere regels op te gaan leggen aan welke reclame-uitingen niet meer toegestaan worden. Voor adverteerders en exploitanten wordt de inzet van buitenreclame complexer omdat dan per gemeente andere regels gaan gelden. Adverteerders zullen dan sneller kiezen voor alternatieven waar deze regels niet van toepassing zijn (online, radio, televisie en outdoor in private concessies). De lobbygroepen hebben hun zin gekregen (geen reclame voor deze categorieën in de openbare ruimte), maar de reclamedruk blijft ongewijzigd. Alleen op andere plekken en via andere media. Inderdaad symboolpolitiek.

Implementatie van de nieuwe reclameverboden is complex. Welke adverteerders mogen straks niet meer? Mag Shell nog wel reclame maken voor windenergie? Mag een benzinestation nog wel een verwijzing maken met een lichtmastreclame? Mag McDonalds of Kentucky Fried Chicken überhaupt nog reclame maken in de openbare ruimte?

Een ander probleem gaat ontstaan als de gemeente in wil breken in bestaande concessies. De exploitant heeft haar inschrijving gedaan zonder kennis van deze verboden en zal dan schade gaan leiden die ongetwijfeld verhaald gaat worden op de gemeente. Een lastig en juridisch schaakbord.

Mediabureaus voorspellen groei van het medium buitenreclame, met name voor digitale buitenreclame. De grote prijsstijging van televisie noopt adverteerders om te zoeken naar alternatieven, digital out-of-home is er daar een van. Veel exploitanten hebben digitale schermen die niet in de openbare ruimte staan (winkelcentra, benzinestations, schermen aan gevels) en zullen profiteren van de groei. Maar de ban op steeds meer reclamevormen in de openbare ruimte zal zorgen voor lagere omzetten en dus lagere afdrachten en mogelijk zelfs kosten in bepaalde concessies. De burger gaat er dus uiteindelijk voor betalen. En als we alle Facebook commentaren lezen bij dit soort posts is het merendeel van de bevolking tegen deze betutteling.

NABB adviseert diverse steden bij de beantwoording van raadsvragen en voorstellen tot moties. Steden krijgen hierbij inzicht in de mogelijke gevolgen.

 

Interactief droog land weer vergroenen in Afrika

Media november stond Hoog Catharijne in het teken van vergroening.

Justdiggit, blowUP media en Doneasy hadden samen met shopping center Hoog Catharijne de handen ineen geslagen om aandacht te vragen voor het klimaat. Door te bewegen konden bezoekers van Hoog Catharijne op de interactieve terminals van Doneasy een eigen boom als digital art piece laten groeien waarna € 1,- gedoneerd kon worden aan Justdiggit. Na iedere donatie toonden diverse grootformaat LED schermen van blowUP media in Hoog Catharijne realtime bedankt-content.

Met de campagne op alle schermen in en om het shopping center is de missie van Justdiggit om de aarde weer af te koelen gecommuniceerd en werden bezoekers uitgenodigd om ook in beweging te komen op verschillende activatieplekken in het shopping center. Voor iedere gedoneerde Euro kan Justdiggit maar liefst 75 m2 droog land weer vergroenen in Afrika.

Justdiggit gebruikt communicatie om de impact in Afrika te vergroten, om zoveel mogelijk boeren en pastoralisten te bereiken en om wereldwijd bewustzijn te creëren. Justdiggit past verschillende technieken toe. Denk hierbij aan rainwater harvesting door middel van het graven van zogenaamde ‘earth smiles’ en het terugbrengen van bomen door middel van snoeitechnieken. Op deze manier is er al meer dan 300.000 hectares droog land weer groen gemaakt en zijn er meer dan 10 miljoen bomen teruggebracht. Door ‘nature based solutions’ toe te passen proberen ze de opwarming van de aarde tegen te gaan. Sterker nog, nature based solutions zijn maar liefst 37% van de oplossing van het klimaatprobleem. We moeten gedegradeerd land weer groen maken. Want als we de aarde kunnen opwarmen, kunnen we haar ook weer afkoelen.

Er is samengewerkt met blowUP media, de exploitant van de grote digitale schermen in Hoog Catharijen en Doneays, een platform dat zich op een innovatieve manier richt op fundraising (voorbijgangers stimuleren om te doneren en de impact wordt direct zichtbaar).

Bekijk video: https://vimeo.com/773751596

OOH stevent af op recordomzet in 2022

Brancheorganisatie Outreach heeft gemeld dat de bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame in de eerste drie kwartalen van 2022 uitgekomen zijn op € 165 miljoen. Dat is 53% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Outreach verwacht dat de jaaromzet zelfs op €235 miljoen gaat uitkomen, 25% hoger dan in 2021. Dat zou een absoluut record betekenen en bewijzen dat (D)OOH een meer dan dynamische markt is die blijkbaar in staat is om grote klappen op te vangen en daarna heel snel weer te herstellen.

De markt voor buitenreclame laat een afnemende groei zien als gevolg van de verder afgenomen effecten van de coronamaatregelen. Die maatregelen hebben vanaf het voorjaar van 2020 gezorgd voor enorme dalingen van de bestedingen aan OOH wat vervolgens een jaar later weer tot flinke groeipercentages leidde. Die grote schommelingen zijn nu grotendeels verdwenen waardoor de autonome groei van de markt veel beter in beeld komt.

Het aandeel DOOH (digitale buitenreclame) nadert 50% (in het derde kwartaal was het aandeel al 49%).

In het groeiende deel digitaal is ook steeds meer ruimte voor programmatic. Inmiddels wordt 34% van de digitale omzet verhandeld via deze vorm van inkoop. De verwachting is dat dit aandeel nog verder zal oplopen.

De mediabestedingen worden aangeleverd door de volgende bedrijven:

  • Schiphol Media
  • OOHA Media
  • Clear Channel Nederland
  • CS Digital Media
  • Albert Heijn
  • JCDecaux
  • blowUp Media
  • Centercom
  • Hillenaar
  • Ocean
  • OVMedia
  • Global
  • bereik.nl
groei van digitale buitenreclame

Meer dan 1200 commerciële schermen

De groei van digitale buitenreclame gaat nog steeds snel zoals ook elk kwartaal blijkt uit de cijfers van de brancheorganisatie Outreach. Regelmatig krijgen wij de vraag hoeveel digitale schermen er in de Nederlandse openbare ruimte geplaatst zijn. Dat antwoord is niet eenvoudig te geven, simpel omdat er geen centrale database beschikbaar is. Op basis van de gegevens van de grootste exploitanten kunnen wij echter wel een schatting maken van het aantal digitale objecten dat zichtbaar is vanuit de openbare ruimte. Wij laten de digitale schermen die door bedrijven geplaatst zijn puur gericht op de eigen communicatie buiten beschouwing, maar dit zijn er naar schatting ook enkele honderden.

De naar schatting 1200 digitale schermen van de commerciële exploitanten verdelen wij in de volgende categorieën:

  • Snelwegmasten (grote masten met schermen van 80-100m2). Digitale reclame wordt gevoerd op circa 135 locaties (1-3 zijden per mast). De grootste exploitanten zijn Ocean Outdoor, Hillenaar Outdoor en OOH Media.
  • Digitale schermen in binnensteden. Dit zijn meestal grotere digitale schermen die geplaatst zijn aan gevels. Wij schatten het aantal op circa 50. De grootste exploitanten zijn Ocean Outdoor en BlowUP Media.
  • Digitale billboards. Dit zijn reclameborden met een omvang van 6,5-12m2. Circa 100 geplaatst. Grootste exploitanten zijn JCDecaux, Clear Channel, Global en Bereik.
  • Digitale reclame op het abri-formaat: dat zijn schermen met omvang van 75-86 inch. De meeste digitale schermen zijn vrijstaand geplaatst, in enkele steden zien we nu ook digitale schermen in abri’s. JCDecaux, Global en Clear Channel zijn de exploitanten hiervan. Naar schatting 750 digitale schermen.
  • Digitale aankondigingsborden: dit zijn digitale borden met omvang van 3-6m2 die primair geplaatst worden om de combinatie te krijgen tussen aankondigingen en commerciële exploitatie. Je ziet ze meestal bij wat kleinere gemeenten bij de toegangswegen. De grootste exploitanten zijn Suurland Outdoor, Brouwer & Partners, Infozuil en Concessions Company. Circa 150.
  • Lichtmastreclames: deze zijn op een paar locaties digitaal uitgevoerd. Dit zijn kleine digitale schermen van 1m2 die op 4 meter hoogte aan de lichtmast opgehangen worden. Alleen NPB Media exploiteert deze objecten, circa 50.
  • Digitale “specials”: bijzondere digitale objecten, waarbij bijvoorbeeld een hele gevel voorzien wordt van een led-scherm. Voorbeelden: Ziggo Dome en The Wall langs de A2 bij Utrecht.

In Nederland worden ook veel digitale schermen geëxploiteerd die niet zichtbaar zijn vanuit de openbare ruimte, maar wel het algemene publiek bereiken. Denk aan NS-stations, metrostations, winkelcentra, parkeergarages, benzinestations. Dit betreft naar schatting meer dan 1.000 digitale schermen.

AED’s bij abri’s in Gouda

Begin 2020 won Clear Channel de aanbesteding van de gemeente Gouda voor de plaatsing en exploitatie van abri’s. Naast het feit dat alle abri’s voorzien zijn van sedum daken, bood Clear Channel nog meer functionaliteiten.

Clear Channel heeft een Automatische Externe Defibrillator (AED) geplaatst bij de bushalte aan het Oranjeplein in Gouda, waarmee Gouda de eerste gemeente in Nederland is waar een AED bij een bushalte is geplaatst. Inmiddels is er bij de bushaltes Zuiderwerf en Burgemeester van Reenensingel II ook een AED geplaatst en geactiveerd. Bushaltes Doelbrug en Estafetteweg volgen nog op korte termijn.

De AED hangt in een kast naast de bushalte, welke alleen geopend kan worden door de code in te toetsen, die bij een incident door HartslagNu wordt verstuurd aan vrijwillige hulpverleners in de buurt.

Uiteraard wordt er ook onderhoud verricht aan de AED en vinden er reguliere inspecties plaatst. Het systeem is permanent aangesloten op elektra. Mocht er zich een technisch mankement voordoen, dan geeft de kast dit zelf door aan de centrale. Deze zelfde opstelling wordt op dit moment ook op NS stations gebruikt.

AED bij bushaltes dag en nacht bereikbaar

Hoe sneller er een AED wordt ingezet bij een hartstilstand, hoe groter de overlevingskans. Daarom is het van levensbelang dat in elke buurt een AED hangt. De Hartstichting en HartslagNu hebben in kaart gebracht waar in Nederland nog een automatische externe defibrillator (AED) moet komen voor een dekkend netwerk van hartstarters. Landelijk is het aantal AED-kastjes sinds 2003 hard gegroeid, maar volgens de twee organisaties zijn er nog ruim 1.500 plekken waar een AED nodig is.

“De gezondheid van reizigers en bezoekers willen wij graag waarborgen. In alle wijken van Gouda zijn al veel AED’s te vinden. Echter hangen deze veelal in gebouwen waar openingstijden worden gehanteerd. Daardoor zijn ze niet 24 uur per dag, 7 dagen per week te gebruiken. Een hartstilstand is nooit te plannen. Daarom vinden wij het belangrijk dat er dag én nacht een AED op korte afstand voorhanden is. De AED’s worden daarom geplaatst bij bushaltes, om zogenaamde ‘gaten’ op te vullen”, aldus Svenja Kraaij, Head of Development bij Clear Channel Nederland.

“Gouda heeft met plaatsing van de AED de primeur in samenwerking met Clear Channel. Wij zijn de eerste gemeente met een AED bij een bushalte. Hoe sneller er een AED wordt ingezet bij een hartstilstand, hoe groter de overlevingskans. De AED bij de bushalte is dag en nacht bereikbaar en past bij de gastvrijheid voor reizigers die wij als Gouda willen uitstralen.” aldus Thierry van Vugt wethouder bij Gemeente Gouda.