Tepel Kate Moss geweigerd

image
Viacom Outdoor weigert een poster van de cover van het blad La Vie en Rose in haar abri’s te plaatsen. Op deze poster is een schaars geklede Kate Moss te zien, waarbij één tepel zichtbaar is. De afgelopen jaren is er vaker onrust over blote borsten in de media geweest…..

Wie herinnert zich niet de affaire Janet Jackson / nipplegate; maar ja dat was in het puriteinse Amerika.
image
In 2003 ontstond er in Putten ophef over een poster waarop een naakte Claudia de Breij van Radio 3FM te zien was. Het cultureel centrum in Putten zag zich genoodzaakt om de posters te kuisen en tevens de titel van het theaterprogramma (‘Claudia zuigt’) aan te passen.
image
In 2000 ontstond er een heuse rel over de Maria poster van de KRO. Publex (nu bekend onder de naam JCDecaux) weigerde de poster waarop een als Maria afgebeelde vrouw te zien was, die haar ogen naar boven richt en een baby aan haar ontblote borst houdt. Deze poster was een onderdeel van de nieuwe campagne waarmee de KRO op eigentijdse wijze inhoud aan de thema’s geloof, hoop en liefde wilde geven. Publex plaatste deze campagne niet, omdat ze principieel alle uitingen weigeren die een politieke of religieuze boodschap uitdragen (ook vastgelegd in hun algemene voorwaarden). TDI Mediamax (nu bekend onder de naam Viacom Outdoor) weigerde de poster destijds niet, om niet “de moraalridder van de buitenreclame te worden” (quote uit Adformatie 44 d.d. 2 november 2000). TDI koos er wel voor om de bewuste campagne niet op te hangen in de zwartekousengemeenten.
image
De weigering van Publex zorgde in 2000 zelfs voor kamervragen (Harry van Bommel van de SP stelde deze aan de staatssecretaris Van der Ploeg). De staatssecretaris was van mening dat de weigering niet in strijd was met het discriminatieverbod uit de Grondwet. Tevens was hij van mening dat Publex handelde in overeenstemming met bestaande wet- en regelgeving en de contractsvrijheid van partijen.
Daarmee is dan ook meteen het kader aangegeven van de huidige weigering van Viacom Outdoor: het is het goed recht van de onderneming om dit soort uitingen te weigeren. De exploitant werkt namelijk niet alleen voor de adverteerders, maar krijgt ook het recht van gemeenten om abri’s te plaatsen. In veel gemeenten kan een zichtbare tepel leiden tot vele klachten en dus is het logisch dat Viacom Outdoor de betreffende posters weigert. In veel contracten met gemeenten zijn er ook clausules opgenomen dat controversiële uitingen verwijderd moeten kunnen worden.
De ongecensureerde covers hangen op dit moment nog wel op NS stations, maar zullen de posters vervangen worden (covers met een afgeplakte tepel). De nieuwe abri poster zal volgende week in de abri’s te zien zijn.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *